• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda husbilen

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ladda husbilen

Det är ju lite svårt att svara på för batterierna är ju sällan helt tomma och din laddare klarar väl av 16 amp/timme ? Är det detta så var min 1:a reaktion , hur mycket väger denna ?? Dieseldrivet elverk 4200 W - Jula Postorder Online ? Handla på nätet

Jag har iallafall blivit bränd på JULA och sätter inte min fot där mera , grabben säger att det verkar som att man köper bara problem där pga. den bristande kvalitén.

Du har ju GPS styrd solanläggningen samt skulle jag så isådanafall komplettera med en Efoy bränslecell och den tar du ju lätt med till nästa husbil när du byter .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda husbilen

Det tar like lang tid som om du koblet deg til en stolpe. Tiden er styrt av hvilken laddar du har i bilen og hvor store batterier du har og hvor mye strøm som er på batteriene. Ingen kan gi et 100% korrekt svar på denne frågan.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ladda husbilen

Hej.
Bilen står under ett tak så jag kan inte använda solcellen.Jag tänkte att jag skulle ladda upp en gång i månaden.För jag kan inte koppla till el där vi står.Så jag tänkte att om jag köper ett elverk så kan jag hålla batterierna i trim.:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda husbilen

OK, da ville jeg satset på et bensindrevet inverter verk på 1000 til 2000 watt.
En tankfull og du får ladet i 7 til 10 timer, og med det bruket burder 2 til 5 timmer rekke godt hver gang. Det tunge dieselverket du hadde lenke til er ok, men en kraftig overkill - 160 kg++ og 5 kW buldrene synkronverk (fast turtall på motoren uansett belstning) Husk bare å koble til bilen etter at synkronverket er kommet godt i gang, oppstarten kan drepe enkelte ladere.

Fordelen med dieselverket er at det ikke er flyttbart for en mann alene.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Ladda husbilen

Tack för era svar.
Det elverk jag tittat på är kanske för stort för att bara ha till att ladda upp när Husbilen står still under tak över vintern. Då är det säkert någon som säger varför kör du inte hela året.Jaa jaa Jag kör inte på vintern jag går i ide då kommer fram till våren
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ladda husbilen

Ack ja. Appropå att gå i ide .- Tänk om man ändå vore en björn! Först på hösten medan det är fint då lufsar man omkring i skogen och fullkomligt vräker i sig mat. När man sen blivit riktigt fet och det ruskar ute, då går man och lägger sig att sova. Sen sover man över hela vintern antingen regnar, snöar eller stormar. Frampå vårkanten när solen värmer så gott går man ut och sträcker på sig, slår en drill och börjar på ny kula!
Vad nu detta har med batteriladdning att göra?
Men jag funderade lite på om det är så mörkt under taket att det inte ens blir tillräcklig laddning att kompensera för självurladdningen i batterierna med?

// Göte J
 
F

F.d. 1245

Guest
Sv: Ladda husbilen

Varför inte sätta en solcell på det där taket du står under? Batterier mår bra av att vara fulladdade, har själv en batteribank i segelbåten på 535A och en cell på 50W, den räcker för att hålla batteribanken i trim och kylboxen kall. Det går inte att beräkna exakt hur lång tid det tar att ladda batterier, det är för många parametrar för det. Om du har ett batteri på 100A som du tagit hälften ur och har en laddare på 10A så tar det inte 5 timmar att ladda fullt, det tar flera dagar eftersom batteriets mottaglighet för laddning minskar ju närmare det närmar sig fulladdat, med en solcell slipper man tänka på det.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Ladda husbilen

Det är ju lite svårt att svara på för batterierna är ju sällan helt tomma och din laddare klarar väl av 16 amp/timme ? Är det detta så var min 1:a reaktion , hur mycket väger denna ?? Dieseldrivet elverk 4200 W - Jula Postorder Online ? Handla på nätet

Jag har iallafall blivit bränd på JULA och sätter inte min fot där mera , grabben säger att det verkar som att man köper bara problem där pga. den bristande kvalitén.

Du har ju GPS styrd solanläggningen samt skulle jag så isådanafall komplettera med en Efoy bränslecell och den tar du ju lätt med till nästa husbil när du byter .


Det var en nätt liten krabat,165 kg
 
Toppen