Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Läser på bilsajten CarUp.se om kostnaden för elen till elbilarna, när vi inte kan ladda bilen från den egna strömkällan hemma.
Den här meningen får mig att fundera vidare på resorna med framtida eldrivna husbilar; ”Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.
Vad jag förstår kommer det att vara business, big business att leverera ström till framtidens eldrivna husbilar. Verkar vara stora marginaler i det affärsområdet, om det kostar 2 kr milen när jag fyller på batterierna hemma och långt över 10 kr milen när vi skall fylla batterierna utefter vägen.
Att våra framtida husbilar som drivs med el kommer att hamna i det ”törstigaste segmentet” är troligen ingen högoddsare. Därför har framtidens ställplatser en ny viktig inkomstkälla, elstolpen. För våra längre resor kommer självklart ställ-/campingplatsen vara det naturliga stället att ladda batterierna under natten.
I framtiden kommer kanske inte priset på ställplatsen vara vad vi frågar om, nej det blir ”vad kostar strömmen?” I sådant fall en inkomstkälla, men samtidigt ett konkurrensmedel för den framtida ställplatsen.
Gäster som anländer med elhusbil kommer att behöva tillgång till laddning. I takt med att antalet elbilar växer, ökar också nyttjandegraden av laddstationerna. För att inte riskera att bli stående utan laddning, eller behöva stå i laddkö, vill elbilsägaren troligen ha möjlighet att boka laddning redan innan besöket.
Därför har framtidens ställplats/camping mycket att vinna på att erbjuda reservation av laddstationer redan vid bokningen. Genom att se laddning som en del av ställplatsens serviceutbud, kan ställplatsen inte bara tillhandahålla en plats att parkera husbilen på utan även ytterligare en service som genererar intäkter.
För detta kommer det att krävas stora investeringar för ställplatserna och campingarna, som vill se de framtida eldrivna husbilarna som sina framtida gäster, stolparna med 6 ampere duger inte.
Känns som det blir dyrt att resa utanför hemorten i framtiden. Äga en husbil och vara tillbaka hemma varje kväll för laddning, känns konstigt.
...... en fundering till, är fricampingen historia i det här framtidsscenariet?
Tommy
——————————————————————-=
Artikel från CarUp.se
Att ladda elbilen kan bli dyrare än att tanka fullt – om du är ute på resa.
Då gäller det att ha en strömsnål elbil.
Digitala elbolaget Tibber avslöjar bilarna som slukar ström.
Elbilar fortsätter att slå rekord och under 2020 såldes hela 29 643 nya elbilar vilket är en ökning med 73 % från förra året. Digitala elbolaget Tibber har som målsättning att minska hushållens onödiga elförbrukning.
Audi e-tron är törstig på ström.
Bolaget har på kort tid blivit en av de ledande leverantörerna av smart-laddningslösningar för elbilar där elbilsägare kan smartladda sin elbil automatiskt när elpriset är som lägst.
Att ladda bilen hemma är ganska billigt, men på långresan kan det sticka i väg rejält och i många fall blir det dyrare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.
Tibbers granskning visar att det är stor skillnad mellan den energisnålaste och törstigaste elbilen. Den törstigaste bilen är 70 % mindre effektiv än den snålaste, På topp tio över de mest energieffektiva bilarna hittar vi bland annat Hyundai IONIQ, Tesla Model 3 och Mini Cooper SE. Den minst energieffektiva är Audi e-tron, men även Volvos nya elbil XC40 Recharge ligger dåligt till.
Genom att ha analyserat mängder av data från tusentals elbilsladdare har Tibber nu tagit fram en lista över de 10 mest energieffektivaste elbilarna. Klar vinnare är Hyundai IONIQ som har energiförbrukning 14,7 kWh per 100 kilometer, vilket innebär att den är 70 % mer energieffektiv än Audi e-tron som har en energiförbrukning på 23,9 kWh per 100 kilometer.
– Vi vill göra det enklare för personer som funderar på att skaffa elbil. Jag minns när vi köpte familjens första elbil, då den största frågan var hur man
skulle laddade den? Hur ofta behöver vi göra det och inte minst hur mycket kostar det. Kostnaden för laddningen är den viktigaste variabla kostnaden när du köper elbil och vår data visar att det skiftar mycket från elbil till elbil, säger Daniel Lindén, grundare av Tibber.
Lista över de 5 minst energieffektivaste bilarna
* Datan är beräknad utifrån bilens verkliga kostnader och inkluderar nätavgift, moms och snitt-elpriset för de senaste 12 månaderna.
The post Avslöjat: Elbilarna som slukar ström – kan vara dyrare än bensinbil på långresa appeared first on CarUp.se.
Den här meningen får mig att fundera vidare på resorna med framtida eldrivna husbilar; ”Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.
Vad jag förstår kommer det att vara business, big business att leverera ström till framtidens eldrivna husbilar. Verkar vara stora marginaler i det affärsområdet, om det kostar 2 kr milen när jag fyller på batterierna hemma och långt över 10 kr milen när vi skall fylla batterierna utefter vägen.
Att våra framtida husbilar som drivs med el kommer att hamna i det ”törstigaste segmentet” är troligen ingen högoddsare. Därför har framtidens ställplatser en ny viktig inkomstkälla, elstolpen. För våra längre resor kommer självklart ställ-/campingplatsen vara det naturliga stället att ladda batterierna under natten.
I framtiden kommer kanske inte priset på ställplatsen vara vad vi frågar om, nej det blir ”vad kostar strömmen?” I sådant fall en inkomstkälla, men samtidigt ett konkurrensmedel för den framtida ställplatsen.
Gäster som anländer med elhusbil kommer att behöva tillgång till laddning. I takt med att antalet elbilar växer, ökar också nyttjandegraden av laddstationerna. För att inte riskera att bli stående utan laddning, eller behöva stå i laddkö, vill elbilsägaren troligen ha möjlighet att boka laddning redan innan besöket.
Därför har framtidens ställplats/camping mycket att vinna på att erbjuda reservation av laddstationer redan vid bokningen. Genom att se laddning som en del av ställplatsens serviceutbud, kan ställplatsen inte bara tillhandahålla en plats att parkera husbilen på utan även ytterligare en service som genererar intäkter.
För detta kommer det att krävas stora investeringar för ställplatserna och campingarna, som vill se de framtida eldrivna husbilarna som sina framtida gäster, stolparna med 6 ampere duger inte.
Känns som det blir dyrt att resa utanför hemorten i framtiden. Äga en husbil och vara tillbaka hemma varje kväll för laddning, känns konstigt.
...... en fundering till, är fricampingen historia i det här framtidsscenariet?
Tommy
——————————————————————-=
Artikel från CarUp.se
Att ladda elbilen kan bli dyrare än att tanka fullt – om du är ute på resa.
Då gäller det att ha en strömsnål elbil.
Digitala elbolaget Tibber avslöjar bilarna som slukar ström.
Elbilar fortsätter att slå rekord och under 2020 såldes hela 29 643 nya elbilar vilket är en ökning med 73 % från förra året. Digitala elbolaget Tibber har som målsättning att minska hushållens onödiga elförbrukning.

Audi e-tron är törstig på ström.
Bolaget har på kort tid blivit en av de ledande leverantörerna av smart-laddningslösningar för elbilar där elbilsägare kan smartladda sin elbil automatiskt när elpriset är som lägst.
Att ladda bilen hemma är ganska billigt, men på långresan kan det sticka i väg rejält och i många fall blir det dyrare än att tanka en bensin- eller dieselbil. Hemma kostar den törstigaste bilen bara 2,05 kr per mil, men på långresan kan det sticka i väg långt över 10 kr per mil.
Tibbers granskning visar att det är stor skillnad mellan den energisnålaste och törstigaste elbilen. Den törstigaste bilen är 70 % mindre effektiv än den snålaste, På topp tio över de mest energieffektiva bilarna hittar vi bland annat Hyundai IONIQ, Tesla Model 3 och Mini Cooper SE. Den minst energieffektiva är Audi e-tron, men även Volvos nya elbil XC40 Recharge ligger dåligt till.
Genom att ha analyserat mängder av data från tusentals elbilsladdare har Tibber nu tagit fram en lista över de 10 mest energieffektivaste elbilarna. Klar vinnare är Hyundai IONIQ som har energiförbrukning 14,7 kWh per 100 kilometer, vilket innebär att den är 70 % mer energieffektiv än Audi e-tron som har en energiförbrukning på 23,9 kWh per 100 kilometer.
– Vi vill göra det enklare för personer som funderar på att skaffa elbil. Jag minns när vi köpte familjens första elbil, då den största frågan var hur man
skulle laddade den? Hur ofta behöver vi göra det och inte minst hur mycket kostar det. Kostnaden för laddningen är den viktigaste variabla kostnaden när du köper elbil och vår data visar att det skiftar mycket från elbil till elbil, säger Daniel Lindén, grundare av Tibber.
Lista över de 10 mest energieffektivaste bilarna
Brand | Modell | Effektivitet (kWh/100 km) | Laddkostnad i Sverige (kr/km) | Laddkostnad (kr/mil) |
Hyundai | IONIQ electric | 14,7 | 0,1396 | 1,40 |
Tesla | model 3 | 15,5 | 0,1472 | 1,47 |
Mini | cooper se | 15,6 | 0,1482 | 1,48 |
Volkswagen | e-golf | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Skoda | citigo E | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Seat | mii | 15,8 | 0,1501 | 1,5 |
Volkswagen | e-up | 16,0 | 0,1520 | 1.52 |
Hyundai | kona electric | 16,4 | 0,1558 | 1.56 |
Renault | zoe | 16,4 | 0,1558 | 1,56 |
Peageot | e-208 | 16,4 | 0,1558 | 1,56 |
Brand | Modell | Effektivitet (kWh/100 km) | Laddkostnad i Sverige (kr/km) | Laddkostnad (kr/mil) |
Mercedes-benz | eqc | 21.6 | 0.2052 | 2,05 |
Porsche | Taycan | 22.3 | 0.2119 | 2,12 |
Volvo | XC40 | 22.4 | 0.2128 | 2,13 |
Jaguar | i-pace | 23.2 | 0.2204 | 2,2 |
Audi | e-tron | 23.9 | 0.2271 | 2,27 |
The post Avslöjat: Elbilarna som slukar ström – kan vara dyrare än bensinbil på långresa appeared first on CarUp.se.
Senast ändrad: