• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda batteri bodel Burstner 2006

villehad

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Visby
Hej!
Har precis köpt en helintegrerad Burstner 06 och nu visar displayen att det är dax att ladda batteriet i bodelen.
I bruxen står det att det sitter under soffan men där finns bara nån sorts omvandlare. Vart finns batteriet?
Tack.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Kanske kan hjälpa dig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Har precis köpt en helintegrerad Burstner 06 och nu visar displayen att det är dax att ladda batteriet i bodelen.
I bruxen står det att det sitter under soffan men där finns bara nån sorts omvandlare. Vart finns batteriet?
Tack.
---------------------------------------
Hejsan, jag vet ju inte om du kört bilen eller om den har stått ett tag utan du har rört den för det går åt lite ström för utrustningen med standbyström m.m. om inte allt är avstängt och urkopplat för längre förvaring.
Men om det inte är något fel på saker i bilen så räcker det ju med att du kopplar in bilen på 230V strömingången (den blåa EU kontakten) så hoppar ju laddningen igång med den inbyggda batteriladdaren på en gång och troligen också lite underhållsladdning av bilens startbatteri, lite beroende av modell. Så av den anledningen skall du ju inte behöva röra batterierna.... (men det är naturligtvis nästan nödvändig att veta var de sitter och hur allt funkar annars så är det rätt lätt att ta död på bodelsbatterier i förtid.)

Om du kör med bilen så laddas ju bobatterierna också automatiskt från bilens generator samt att kylskåpet funkar då samtidigt på 12V drift så länge motorn är igång om man ställer kylen på den varianten.

Jag vet ju inte om du köpt bilen privat, men om du köpt den av en firma så är det för jä... om du inte fick en grunläggande genomgång och "utbildning" av dem på hur bilen fungerar och hur man skall bära sig åt. Det är inte lätt att förstå sig på allt i en husbil om man inte ens fått utbildning på hur det i alla fall skall fungera.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen