• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lackskador på Ducatos motorhuv

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Troligen är vi ganska många som råkat ut för avflagning av lack på motorhuven, åtminstone vi som har vita huvar.
Frågar man Fiat eller märkesfirmorna har de "aldrig hört talas om" detta.

Min Adria är en 08:a och jag har vänner som har 11:eek:r och 12:eek:r som också råkat ut för samma sak.

Nu till det positiva! Jag vill varmt rekommendera Björn Johansson med firman KLT i Jönköping för att få detta åtgärdat.

Den 31 mars anländer vi till Björn och ställer upp oss utanför hans verkstad. Den 1 april (OBS inget skämt) plockar Björn bort motorhuven på morgonen. Vi promenerar runt delar av den vackra lilla Munksjön under förmiddagen.

Klockan 13 är huven målad och klarlackerad, samt åter-monterad.

Leif Jonemalm
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Lackskador på Ducatos motorhuv

Hej,

Vi har drabbats av samma sak och vår Ixeo 2009 är Champagne färgad (gråsilver). På motorhuvens framkant flagar färgen av och det är vit färg under.

Hörde någon som nämnde att det skulle vara 5-års garanti på lacken, kan någon bekräfta detta?

Nisse och Nana
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: Lackskador på Ducatos motorhuv

En MC-Louis 08 lackade om huven förra sommaren, sedan satte vi på plastskydd så inte stenskott skulle åsamka detta problem igen. //Gert
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lackskador på Ducatos motorhuv

Tydligen fick jag drömbilen ingen avflagning på min 08:a ännu men visst jag kör inte vinter tror fortfarande att dessa bilar inte är gjorda för Europas sämsta klimat. Liknande var det med min gamla 89:a som efter 19 års sommaranvänding var som ny vilket säger en del om lämpligheten med vinteranvändning. Men kör man på vintern skall man absolut underredsbehandla, hoppas inte detta sätter så servern går ner på siten men det är det jag själv som ägt och sett efter prypande under bilen varje år minst 2 ggr vår och höst när den obligatoriska tvätten blir av för att byta skit. Använder bara borste med långt skaft utan högtryck och bra tvättmedel. Man skall veta att husbilslackering med vit färg är oftast så klantigt gjort så jag undrar om dom använder grundfärg över huvud, men man får hoppas men det visar sig väl vid nerdslipning av Era huvar om det var grundprimer lagd.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lackskador på Ducatos motorhuv

Ja Björn installerade i höstas en ny box så han kan lackera hela husbilar som inte är så vanligt annat än hos lastbilslackerare men där är det svårt att få tid och dyrt blir det också. Närmast är Mjölby Lastbilslackering men dom har oftast lång kö för att smita emellan.
 
F

F.d. 55262

Guest
Sv: Lackskador på Ducatos motorhuv

Hej! Har samma problem på vår Fiat Ducato, just på motorhuven. Har du ev. tel.nr till dom? Vad fick du betala för detta? Tack.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Även jag har haft problem med motorhuven. Färgen har bubblat upp sig och släppt på en del ställen. Jag tog plåtbiten till en lackerare och lackade om den. Jag passade på att få någonting kul på fronten :) :

LpåL.jpg

Så, om ni möter en bil med "La Linea", aka Linus-på-Linjen, på motorhuven, så kan det vara mig ni möter!

Väl mött!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vad kostade huvlackeringen? Om man skulle köpa ett renoveringsobjekt och få
en ”plåtis” hellackad i häftig färg , vad kan det kosta?
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Vad kostade huvlackeringen?

(Notera att jag har klippt i Wbergers citat.)

Jag pröjsade 5348 kronor och det är enbart för lackeringen. Därtill kommer faktura för Linus. Den har jag inte fått ännu.

Lackeringen gjordes av Stjernlack:
→ LÄNK ←

Linus gjorde av tjejerna, Maria och Susanne, på Smartdesign i Falköping:
→ LÄNK ←

--

Nästa projekt blir en bostonterrier på akterspegeln. Typ, en sådan här:
Bostonterrier.jpg

Men vi får se. Storlek är ännu inte bestämd.
 
Toppen