• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lackproblem Rapido

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025
Hej
Tacksam för hjälp hur vi skall gå vidare med vår drygt två år gamla Rapido. När vi tog ut bilen efter vinterförvaringen upptäckte vi blåsor på båda sidor om övre ventilationsgallret till kylskåpet. Någon månad senare även på yttre last- och toalettluckan. Eftersom vi befann oss på resa var det först i juni vi skickade iväg ett mail till Rapido i Frankrike. Då vi inte fick något svar kontaktade vi Widlunds där vi köpt bilen. Widlunds har köpts av Forsbergs och säljer inte längre nya Rapido. Blev därför rekommenderad att åka till Bengt i Örkelljunga. Här blev vi väl omhändertagna. Kylskåpsgallrena plockades av och vi kunde se att båda ramarna som tätar mot karossen var spruckna. Fukttest gjordes och visade att det fanns fukt i träregeln runt övre gallret. Nya ramar sattes på plats och bilen har sedan dess förvarats 5 veckor inomhus. För någon vecka sedan kom Rapidos representant till Örkelljunga för att titta på lackskadan. Någon fukt kunde då inte påvisas. Idag kom svaret att lackskadan beror på kylskåpets gasolanläggning. Eftersom den 2 – åriga garantin gått ut med några månader kunde man ändå tänka sig att åtgärda med någon form av dekal kring ventilationsgallrena. Det här var nytt för oss, att kylskåpet kan orsaka skada, inte bara runt ventilationsgallret utan även på lastluckorna. För oss är det uppenbart att skadorna beror på inträngande fukt. Kontrollerna enligt fuktgarantin är fullgjorda så här långt. Frågan till er på forumet är om någon har råkat ut för något liknande. Vi känner att vi gärna vill driva frågan vidare, vet bara inte hur. Skickar med en bild.
Hälsningar
Lennart

1.jpg

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lackproblem Rapido

Kan du med dina mail eller daterade bilder bevisa att du felen kommit till under garantitiden har bilen leverantör ingen pardon. Det är leverantören som skall stå för garantin.

Stå på dig! Kanske inte mot BiÖ, de sålde inte din bil, men säljarföretaget! Till slut hjälper ARN om inget annat hjälper. Acceptera inte Rapidos dekaler.

Lycka till!

hälsning
jyrki

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Fuktest under garanti tiden, är det något man äter med kniv & gaffell?
Nä det var bara en fråga.
Mvh. "Ps" polisen utreder polisen!!!! "Ds"

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Bubblorna i färgen ser ju ut som ett lacksläpp!? Om det är en plåtsida och hålet för gallret är gjort efter lackering av plåten, så är det ett snabbt förlopp med korrision på den "olackade" kanten. Jag känner igen problemet när man använder förlackad som ej är galvaniserad, och sedan gör hål som ej behandlas i klippkanten.
Tyvärr så ser man inte på bilden, när gallet sitter där, om det är en korrision. Det finns många producenter genom åren som misslyckats med förbehandling innan målning. Vi som var med på 70-tal minns många bilfabrikanter som skyllde på allt mellan himmel o jord, när lacken reste sig. Sedan fick en massa bilar omlackeras.
Nog tycker man att det är en typisk reklamation när man ser detta. Finns det ingen hjälp att få och det är en korrission så kan man slipa ner och lacka och sedan ta hjälp av en firma som kan ta fram en snygg maskeringdekor intill gallret, då kan det döljas på ett snyggt sätt. Lackering i större omfattning är dyrt. Kör ett varv till! 2 års garanti är bedrövligt när man ser detta. :wideeyed::twitcy:
Bengt

F

F.d. 58541

Guest

Bubblorna i färgen ser ju ut som ett lacksläpp!? Om det är en plåtsida och hålet för gallret är gjort efter lackering av plåten, så är det ett snabbt förlopp med korrision på den "olackade" kanten. Jag känner igen problemet när man använder förlackad som ej är galvaniserad, och sedan gör hål som ej behandlas i klippkanten.
Tyvärr så ser man inte på bilden, när gallet sitter där, om det är en korrision. Det finns många producenter genom åren som misslyckats med förbehandling innan målning. Vi som var med på 70-tal minns många bilfabrikanter som skyllde på allt mellan himmel o jord, när lacken reste sig. Sedan fick en massa bilar omlackeras.
Nog tycker man att det är en typisk reklamation när man ser detta. Finns det ingen hjälp att få och det är en korrission så kan man slipa ner och lacka och sedan ta hjälp av en firma som kan ta fram en snygg maskeringdekor intill gallret, då kan det döljas på ett snyggt sätt. Lackering i större omfattning är dyrt. Kör ett varv till! 2 års garanti är bedrövligt när man ser detta. :wideeyed::twitcy:
Bengt

Rapido är tillverkad i plast, min teori är att det kan vara plast som inte härdat fullt ut, och då uppstår dessa blåsor.

Mvh
Bosse

F

F.d. 2621

Guest

Bengts teori ovan låter helt riktig. Lacken, som är tämligen flexibel i sig själv, har släppt från underlaget, som kan vara såväl plastlaminat, metallplåt eller trä, viss gasbildning / korrosion skapar ett tryck och bubblor har bildats. Sådant är ju hur vanligt som helst vid olika typer av lackering och målning. Att det skulle ha förorsakats av gasolanläggningen låter inte trovärdigt utan mest som dimridåer för att slippa undan ansvar!

Det är tyärr bara att skrapa bort, ge riktig underbehandling, måla / lacka med ny lämplig färg. Det finns sällan några genvägar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag skulle gissa att det är ventilationsgallret som monterats slarvigt och skavt hål på lacken, så att det kan krypa in fukt som ger korrosion. Jag skulle plocka ur gallret och kolla, det bör inte vara något större problem. Om det är så är det ju inte omöjligt att dellackera runt öppningen och återmontera gallret. Det gäller bara att hitta en lackerare som är bra på sådant! :)

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025

Hej
Vi har krävt åtgärd enligt den 5-åriga fuktgarantin. Vid demontering av ramarna hos BIÖ upptäcktes att ramarna som tätar mot karossen var för hårt fastdragna och därmed spruckna i överkant.Träreglen innanför visade vid test med mätare förhöjda fuktvärden. Rapidos representant från Frankrike har varit på plats och tittat. Han hävdar att orsaken till skadan beror på att fukt från kylskåpets gasolbrännare kommit i kontakt med kanten av materialet vid övre ventilationsgallret och därmed orsakat skadan. Vi tror inte ett dugg på denna förklaring eftersom båda sidor om gallret är skadat, samt två luckor, varav den ena sitter på andra sidan av bilen visar samma typ av skada. Rapido vill alltså reparera genom att klistra på dekaler. Det kan vi inte acceptera. Å andra sidan är bilen drygt två år gammal och enligt konsumentköpslagen kan man ju reklamera upp till 3 år om skadans orsak är ursprunglig. Tänker jag rätt?
Jag har tillskrivit Dometic idag och bett om deras synpunkt på Rapidorepresentantens förklaring. Jag väntar på svar från dem.
Viktigt att påpeka är att BIÖ inte sålt bilen men ändå tagit hand om felsökning på bästa sätt. De ställde även upp med en lånebil under tiden de hade vår husbil. Stort tack till dem.
Hälsningar
Lennart

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Menar man allså att avgaserna från kylskåpet skulle ha orsakat detta, visseligen innehåller dom vatten, men i ångform, det förs ju ut i luften via skorstenen?! Annars är ju bilen felbyggd?:wideeyed:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hej
Vi har krävt åtgärd enligt den 5-åriga fuktgarantin. Vid demontering av ramarna hos BIÖ upptäcktes att ramarna som tätar mot karossen var för hårt fastdragna och därmed spruckna i överkant.Träreglen innanför visade vid test med mätare förhöjda fuktvärden. Rapidos representant från Frankrike har varit på plats och tittat. Han hävdar att orsaken till skadan beror på att fukt från kylskåpets gasolbrännare kommit i kontakt med kanten av materialet vid övre ventilationsgallret och därmed orsakat skadan. Vi tror inte ett dugg på denna förklaring eftersom båda sidor om gallret är skadat, samt två luckor, varav den ena sitter på andra sidan av bilen visar samma typ av skada. Rapido vill alltså reparera genom att klistra på dekaler. Det kan vi inte acceptera. Å andra sidan är bilen drygt två år gammal och enligt konsumentköpslagen kan man ju reklamera upp till 3 år om skadans orsak är ursprunglig. Tänker jag rätt?
Jag har tillskrivit Dometic idag och bett om deras synpunkt på Rapidorepresentantens förklaring. Jag väntar på svar från dem.
Viktigt att påpeka är att BIÖ inte sålt bilen men ändå tagit hand om felsökning på bästa sätt. De ställde även upp med en lånebil under tiden de hade vår husbil. Stort tack till dem.
Hälsningar
Lennart

Rapidos representant har ju rätt att det är fukt som gjort skadan, det är ju därför man ytför en ytbehandling för att motstå fukten. Det är klart att det bildas fukt bakom kylskåpet, och var är det inte fuktigt föresten, det borde inte representanten tycka är konstigt!? Det är som flera på forumet säger, dålig ytbehandling och en skada på kanten. Tyvärr så framkommer det ej om det är galvaniserad plåt, plast eller "svartplåt" som är på sidan. Olika material kräver olika ytbehandling. Som info kan nämnas att en galvaniserad plåt självläker om den blir skadad, om galvskiktet är tillräckligt tjockt.
Tråkigt att ni inte kunde gå tillbaka till den som sålde bilen, det är ju den som ni har handlat av och som ska ta ansvar. Heder åt BIÖ som hjälper er
Lycka till!
Bengt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det är plåt på bilen så är det aluminium! :wink:

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Detta är ett känt problem som kan drabba en del av de silverfärgade Rapido som har en typ av aluminiumplåt(kallad alufiber) i väggarna.

www.forumdesccrapido.com/t3524-oxydation-de-mon-cc-rapido-7076-de-2008

Att Rapido fabriken inte skulle känna till detta problem är nog ett försök att slippa ifrån kostnaden.

Jag känner även till en svensk silverfärgad Rapido som fått detta problem med lacksläpp åtgärdat av återförsäljaren efter utgången garanti men innan 3 år, om Rapidofabriken varit inblandad i detta fall känner jag inte till.

Vad jag förstått av problemet så är Bengts analys ovan den som de kommit fram till på den franska siten.

Så jag anser att du borde reklamera eftersom detta uppenbarligen är en bristfällig konstruktion.

Widlunds är väl fortfarande ansvariga enl. konsumentköplagen så reklamationen borde väl gå dit även om BIÖ hjälper till.

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025

Jag anmälde skadan till Forsbergs i Bjuv (fd Widlunds) och de hänvisade mig direkt till BIÖ då de övertagit försäljningen av nya Rapido. Ett förslag på reparation av skadan har lämnats av Rapidos representant. Tyvärr ligger svaret i min andra dator, men under morgondagen kan jag lägga ut det så att någon med bättre kunskap kan bedöma det. Kanske är det som så att det kan bli svårt att få detta klassat som fuktskada? Man har alltså inte nekat till att åtgärda även om jag tycker den föreslagna åtgärden är i enklaste laget. Men som sagt, jag har ingen kunskap inom detta område.
Hälsningar
Lennart

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Lakkslipp på aluplate kan kome av to saker, fukt+korrosjon og fukt+ frost.

Korrosjon på alu kommer fort om det er brukt feil type skruer og det finnes mulighet for fukt langs skruene - og skaden sprer seg langt spesiellt i nordisk klima.

En skadet lakk-kant kan åpne for fukt inn mellom lakk og plate, litt frost løfter da lakken ut fra platen og gir rom for mer fukt, en skruv er klart en skadet lakk-kant, samme er et utsaget hull i veggen for en luke eller et galler.

Av bildene ser det ut som dette er en silverfarget, og som Håkan påpeker der er dette et kjent problem.

Hva som skulle vært gjort når bilen ble montert var å behandle alle platekanter etter utsaging med en passende lakk, og ved alle skruefester en liten klatt med en butyl tetningsmasse slik at fukt ikke kunne trenge inn langs skruven.

Korrekt reperasjon er fjerning av alle blåsor, grundig rengjøring av avdekket plate - sliping sparkling sliping og ny lakk før korrekt montering av alle ytre deler på nytt. Kan være nødvendig med en hellakering - prøv å krev det, men en god bil-lakkerer kan gjøre en meget bra flekklakkering som kan være akseptabel.

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025

Här kommer ett förslag från Rapido på hur man vill åtgärda skadan. Med reservation för eventuella fel i översättningen är det så här man vill gå tillväga:
" Reperationsmetoden för detta är att ta bort de övre och nedre ventilationsgallerna och ramarna, behandla och försegla panelen. Lokalt behandlas ett område av lacken om ca 1 cm runt ramarna och för att undvika en liten färgskillnad appliceras en dekal (Autocollant) av en metallisk grå (samma mtrl som används på övre takkanten) som exakt följer formen av kylskåpsventilationen". Man skriver också att man kommer att åtgärda de två lastluckorna som är drabbade, tyvärr säger man inte hur man skall gå tillväga med dessa.
Eftersom man åtgärdar utanför den 2-åriga garantitiden och skadorna uppkommit på flera ställen på bilen känner jag en viss oro för att det framöver kan uppstå ytterligare blåsbildning i lacken. Då lär inte mina möjligheter vara så stora att få det åtgärdat.
Hälsningar
Lennart

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Tvärtom, när de tagit på sig ansvaret för denna skada har de väl också medgivit att det är något fel i den egna tillverkningen. Så kan man också se det?

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Trist sak det här. Erfarenheten från personbilar med lacksläpp säger mig att du kan ha rätt i din förmodan om framtida lacksläpp. Det säkra vore att slipa ned hela bilen, grundning och sedan total omlackning precis som man gör med bilar och båtar som drabbats av lacksläpp och sk böldpest.
Det är troligen mycket dyrt och svårt att få igenom men företag som Volvo och Mercedes har fått ge sig i liknande fall även om det tog lång tid för de drabbade att få rätt.

Toppen