• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lackkonservering

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Finns det några i klubben som har erfarenhet av lackkonservering. Är det bara ett sätt att lura bilägare på pengar eller fungerar det verkligen? Det vore kul att få lite synpunkter i detta ämne!

Jappe
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Lackkonservering

Hej Jappe!
Har bara prövat det på våra två personbilar, var av den ena är röd.
För oss har det fungerat helt utmärkt.
Efter fem år är den röda bilen fortfarande fin i lacken.

Har funderingar på husbilens skal, nu använder jag handpåläggning med Turtel gelcoat sealer.
Fungerar sådär. Samt att taket är obehandlat av mig! (Grön skall vara skönt?)
Stephan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Lackkonservering

Hej Jappe!

Du har en fråga angående lackskydd. Det är absolut inget som alla bilägare blir lurade på. Visst finns det duktiga företag som gör det och det finns de som gör det mindre bra men själva lackskyddet som sådant är att rekomendera. Underarbetet med polering är ju dock väldigt viktigt och att sedan lägga på ett lackskydd höjer både lystern och ytan på bilen. Ett lackskydd håller för det mesta i flera år men att man under tiden ska underhålla lackskyddet.

Fördelarna med lacksydd är bl a

* Bilen blir lättare att tvätta
* Den skyddas mot UV-ljus, oxid och surt nedfall vilket påverkar lacken
* Den behöver aldrig vaxas
* Lackskyddet tål avfettningsmedel (PPS Lackskydd - världens enda patenterade lackskydd. Används bl a av US Airforce och US Navy)
* Förbättrar andrahandsvärdet

Ovanstående fakta gäller då PPS Lackskydd. Alla lackskydd har ju olika egenskaper men i huvudsak lika. Har Du fler frågor så hör av dej vet ja!


//Fredrik
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering

Finns det några i klubben som har erfarenhet av lackkonservering. Är det bara ett sätt att lura bilägare på pengar eller fungerar det verkligen? Det vore kul att få lite synpunkter i detta ämne!

Jappe

Någon som har pris uppgift på att lack konservera en normal stor husbil ~7m..
Mvh. Magnus:swoon:
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Lackkonservering

Hej Magnus!
I Lindome finns det ett företag som rek. eller lackkonserverar bilen.
För lackkonservering kostar det ca. 3700 kr för en bil i din storleksklass.

Lennart
 
Toppen