• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lös elsladd i motorrummet !!!

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: 540 ( 515)
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Elsystem
Jag fann idag en lös elsladdända i motorrummet! Bredvid satt ett tomt kontaktbleck så jag trädde på elsladden där.
Här är mina frågor:

1. Vilken "mojäng" sitter den fasta kontaktblecket på?
2. Spelar det ingen roll om elsladden sitter ansluten på kontaktblecket eller inte?

( Motorn kunde startas när elsladden inte satt på blecket och motorn startade ( som tur var) även när elsladden var påsatt på kontaktblecket.

Skall också nämna att jag har problem med startspärren. När motorn är varm så lyser den gula cod-lampan på instrumentpanelen och motorn startar inte. Men om motorn får vila cirka en timma så startar motorn helt ok.
När jag sedan kört cirka 30 minuter så tänds cod-lampan och lyser med konstant ljus. Motorn går men om jag skulle stanna motorn så måste jag vänta 1 timma innan motorn startar igen!
Jag hoppas den lösa elsladdändan har något med startspärren att göra....
Någon som vet ??

F

F.d. 23327

Guest
grejen du satt sladden på är troligtvis tänkt att ändra tomgång eller tändläge mellan kall och varm motor.
Det brukar sitta en liten wire i den som drar i nån hävarm.

Starspärren har troligtvis med övrig motorstyrning att göra

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2025
mathias t skrev:
grejen du satt sladden på är troligtvis tänkt att ändra tomgång eller tändläge mellan kall och varm motor.
Det brukar sitta en liten wire i den som drar i nån hävarm.

Starspärren har troligtvis med övrig motorstyrning att göra

Tack Mathias för snabbt svar. Verkligen bra forum det här.
Synd att elsladden inte löste mitt startspärrproblem....

Låter intressant det du skriver om att "mojängen" ändrar tomgången eller tändläget mellan kall och varm motor. Det visste jag inte om.
Gör den det automatiskt? eller är det något jag skall göra vid starten? Är det som ett manuellt chokereglage ( som det fanns på bilarna på 60-talet)?

F

F.d. 23327

Guest
Olof och Sigrid skrev:
Tack Mathias för snabbt svar. Verkligen bra forum det här.
Synd att elsladden inte löste mitt startspärrproblem....

Låter intressant det du skriver om att "mojängen" ändrar tomgången eller tändläget mellan kall och varm motor. Det visste jag inte om.
Gör den det automatiskt? eller är det något jag skall göra vid starten? Är det som ett manuellt chokereglage ( som det fanns på bilarna på 60-talet)?

det är en väldigt enkel grej,den får spänning när du sätter på tändningen och så är det ett värmeelement som får en vaxkanister att expandera och ge rörelsen

Toppen