Olof och Sigrid
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: 540 ( 515)
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Elsystem
Jag fann idag en lös elsladdända i motorrummet! Bredvid satt ett tomt kontaktbleck så jag trädde på elsladden där.
Här är mina frågor:
1. Vilken "mojäng" sitter den fasta kontaktblecket på?
2. Spelar det ingen roll om elsladden sitter ansluten på kontaktblecket eller inte?
( Motorn kunde startas när elsladden inte satt på blecket och motorn startade ( som tur var) även när elsladden var påsatt på kontaktblecket.
Skall också nämna att jag har problem med startspärren. När motorn är varm så lyser den gula cod-lampan på instrumentpanelen och motorn startar inte. Men om motorn får vila cirka en timma så startar motorn helt ok.
När jag sedan kört cirka 30 minuter så tänds cod-lampan och lyser med konstant ljus. Motorn går men om jag skulle stanna motorn så måste jag vänta 1 timma innan motorn startar igen!
Jag hoppas den lösa elsladdändan har något med startspärren att göra....
Någon som vet ??
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: 540 ( 515)
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Elsystem
Jag fann idag en lös elsladdända i motorrummet! Bredvid satt ett tomt kontaktbleck så jag trädde på elsladden där.
Här är mina frågor:
1. Vilken "mojäng" sitter den fasta kontaktblecket på?
2. Spelar det ingen roll om elsladden sitter ansluten på kontaktblecket eller inte?
( Motorn kunde startas när elsladden inte satt på blecket och motorn startade ( som tur var) även när elsladden var påsatt på kontaktblecket.
Skall också nämna att jag har problem med startspärren. När motorn är varm så lyser den gula cod-lampan på instrumentpanelen och motorn startar inte. Men om motorn får vila cirka en timma så startar motorn helt ok.
När jag sedan kört cirka 30 minuter så tänds cod-lampan och lyser med konstant ljus. Motorn går men om jag skulle stanna motorn så måste jag vänta 1 timma innan motorn startar igen!
Jag hoppas den lösa elsladdändan har något med startspärren att göra....
Någon som vet ??