• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löptik

F

F.d. 5322

Guest
Vår stövare är nu 7½ månad gammal och jag tycker de flesta jyckar brukar löpa när de är runt 6 månader för första gången.
Jag tycker hon pinkar ofta, hon är gnällig och hon är svullen men hon blöder inte.
Frugan läste någonstans på nätet, att vissa utpräglade jakthundsraser, kan löpa utan att blöda. Detta ska bero på rovdjur, enligt uppgift.

Är det någon som vet eller hört talas om detta?
Jag är osäker på om jag vågar jaga med henne, eftersom jag inte vill ha valpar oplanerat.
Jag har haft ett antal drevrar som också är utpräglade jakthundar men inte sett detta fenomen.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Löptik

Enligt vår uppfödare (pudel) så finns det hundar som inte blöder , de som blöder mycket och de som blöder lite.

Vår Emmi är född 30 okt förra året och hon var så som du beskriver i cirka 10 dagar sedan började hon blöda och var mer svullen i cirka 3 veckor. Hanarna var intresserade långt efter att löpet var över. ( hon började blöda 10 juli)

Du gör rätt i att hålla ett extra koll på henne nu. Enligt vår uppfödare så är det osäkert om en så ung hund klarar av en dräktighet och att bli mamma. Jag vet inte något men tycker att min uppfödare Hae bra åsikter och hon kan mycket om hund .

Lovisa
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Löptik

Redan off-topic från min sida men kan inte låta bli, eftersom just pudel kom på tal.
Det mesta har en anledning. Även pudelns lejonklippning om det stämmer som jag har hört.
Rasen är från början en fågelhund. Problemet var att den sjönk med sin tjocka päls som blev för tung, när den var genomvåt.
Då kom man på den lysande idén att klippa den.
Nästa problem var att den fick ledvärk. Därför lämnades de små "tussarna" runt lederna på benen för att hålla lederna varma.
Efter detta så tyckte man sig märka att den gärna fick problem med "förkylning" och lämnade därför pälsen kvar runt bröstpartiet.
Den lilla knoppen på svanstippen, lämnade man bara för att den skulle synas när den simmade i vattnet.

Vet inte om det stämmer som sagt men en spännande tanke! Det kanske ni vet, som har pudel?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Löptik

Det första löpet är alltid lite si och så, och är hon svullen beror det nog på att hon slickar sig ständigt och en viss överproduktion av hormoner lokalt.
Jaga inte med henne innan det är över. De är också känslomässigt nyckfulla under löpet, speciellt under det första. De kan få märkliga ider som sen sitter där för evigt.
Erbjud henne lugn och ro. Även aptiten kan vara varierande, tom matvägran...
Största risken eller möjligheten till drägtihet kommer först 6 - 10 dagar efter att blödningen har upphört, men det där vet hannarna bäst.
Du kan ju testa genom att stryka henne på ryggen precis där svansen börjar.
Lägger hon svansen åt sidan, då är det höglöp som det heter....
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Löptik

Jag har aldrig hört att pudlar skulle ha ledproblem. Annars har jag läst på dåligt om hur hela lejonklippningen kom till. Vet dock att pudeln är som du säger en fågelhund och att den fick hämta byten från vatten.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Löptik

Redan off-topic från min sida men kan inte låta bli, eftersom just pudel kom på tal.
Det mesta har en anledning. Även pudelns lejonklippning om det stämmer som jag har hört.
Rasen är från början en fågelhund. Problemet var att den sjönk med sin tjocka päls som blev för tung, när den var genomvåt.
Då kom man på den lysande idén att klippa den.
Nästa problem var att den fick ledvärk. Därför lämnades de små "tussarna" runt lederna på benen för att hålla lederna varma.
Efter detta så tyckte man sig märka att den gärna fick problem med "förkylning" och lämnade därför pälsen kvar runt bröstpartiet.
Den lilla knoppen på svanstippen, lämnade man bara för att den skulle synas när den simmade i vattnet.

Vet inte om det stämmer som sagt men en spännande tanke! Det kanske ni vet, som har pudel?

I rasklubbarnas historieskrivning om pudel finns inget om ledvärk och förkylning, däremot stämmer det övriga ovan. Pälsen ska skydda ömtåliga delar mot kyla.

Ytterligare OT - vår storpudel Saga, som således ska vara vattenapporterande (åtminstone i tidernas behynnelse) - vägrar att bada frivilligt. Doppar tassarna men inte mer. Om vi badar står hon på stranden och skriker åt oss (att komma upp?) - hon skäller aldrig annars.
:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Löptik

För egen del identifierar jag mig inte med "löptiken"(schäfer) utan med våran hanhund (cocker spaniel), som troligen lider alla världens kval under tiden våran tik löper.
Packar då bilen full med behövlig fiskeutrustning och naturlitvis annat som behövs för att klara en tid i "vildmarken" för att lindra våra gemensamma "abstinensbesvär" för att sen efter viss tid,återvända och bli mottagna som "länge saknade" familjemedlemmar".

PS: Hanhunden har nog tyvärr inte speciellt lågt kvar(12 år), men så länge han själv inte markera obehag eller smärta så får han vara kvar, även om det inte är samma hund som man minns för 10år sedan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Löptik

Min förra hund blodde inget synligt alls under sina löp.
Men blodande eller inte, en tik som löper är nog bland det sista jag skulle lita på så är nog helt rätt av dig att hålla henne under extra uppmärksamhet :)

Kul att läsa det där ni skrev om pudel och vart "ev" klippningen kommer ifrån:twitcy:

MvH Benny & Camilla
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Löptik

Hon är säkert inne i sitt första löp....... men om hon kissar lite och ofta, och kanske har en ljus flytning. Så kanske hon har blivit lite kall om rumpan.


Jag är uppfödare(vilande) av rottweiler och där är min erfarenhet att det första löpet brukar komma runt 9 månader, men inget ovanligt att det kan visa symtom betydligt tidigare. Förutom det genetiska, så tror jag även att ev. andra löpande tikar i en flock kan styra upp valpens tidiga "Löp", för att då synkronisera tiden med de andra....


Men även om de verkar löpa vid denna ålder(6-9 månader), så är de oftast inte färdiga invärters och även inte mentalt mogna för en parning. De kan även i början "Löpa" var 3:e månad...innan de stabilicerar sig.
Själv så hadde jag gränsen 2 år för tikar vid den ev. första parningen(rottweiler). Men så mognar rottweilern ganska sent ...


Liksom hos kvinnans menstruation, så kan vissa blöda betydligt mer än andra individer och likväl kan personligheten förändras olika från individ till individ under denna period. En del blir före höglöpet lite sura och tillbakadragande, medans andra blir "sällskapliga" och behöver närhet.

Just med tiderna för antal löpdagar brukar jag inte lägga så stor vikt på, eftersom det kan skilja en del ....... när det första blodet kommer, så brukar det vara mörkrött i 1-2 veckor och sedan slutar det plötsligt blöda ett par dagar. Och efter detta kommer de in i höglöpet och börjar blöda ljust rosarött.

Men samtidigt så kan man känna på denna sträng(muskeln) som löper mellan anus och könsorganet, för innan höglöpet så är den spänd och väldigt hård. Och när hon går in i höglöpet, strax innan det börjar blöda rosa, så slappnar muskeln av och blir mjuk.....

mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen