• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Låter vid fullt rattutslag höger

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har fått ett problem med husbilen har en fiat 2019 rullat 2400 mil. Idag gjorde jag en usväng åt höger på en stor parkering i väldigt låg fart då kom det ett ljud från höger hjulhus lär ungefär som när man försöker köra med handbromsen dragen blev ett sjungande ljud nästan som valar låter då de kommunicerar svårt att beskriva svänger man vänster ingenting.

Kom hem skulle parkera bilen i kväll på uppfarten samma ljud aldrig hört det när jag kört upp hemma på uppfarten förut därav blev jag fundersam vad kan vara problemet. Bilen var på service för en månad sedan de var inga problem då.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej jag har fått ett problem med husbilen har en fiat 2019 rullat 2400 mil. Idag gjorde jag en usväng åt höger på en stor parkering i väldigt låg fart då kom det ett ljud från höger hjulhus lär ungefär som när man försöker köra med handbromsen dragen blev ett sjungande ljud nästan som valar låter då de kommunicerar svårt att beskriva svänger man vänster ingenting.

Kom hem skulle parkera bilen i kväll på uppfarten samma ljud aldrig hört det när jag kört upp hemma på uppfarten förut därav blev jag fundersam vad kan vara problemet. Bilen var på service för en månad sedan de var inga problem då.
Samma ljud hade jag efter Bilbesiktningen. De rör framhjulen utan att servon är igång vid kontrollen och det kan ge upphov till ett durrande vibreranden i ratten. Det försvinner av sig självt efter ett tag vid normal användning. Dock noterade jag samma ljud som du beskrev en längre tid innan det försvann. Det kan ju trots allt vara annan orsak i ditt fall...
Claes
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag hade också ett ljud för många år sedan när jag svängde på en Fiat tror att det är hjullager fram kommer en tysk kille och kryper under bilen och hitta en liten sten som lagt sig vid mellan skydd för bromsskivan och skyddet lätt att pilla bort så resan gick bra det var i gamla öst på 90 talet på väg till Prag
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej blev lite fundersam då det aldrig låtit vid fullt rattutslag förut. Ska kolla hjulhuset inför nästa resa till helgen om det återkommer detta efter jag pratat med min fiat verkstad idag. De trodde inte det var något mekaniskt fel utan något i så fall som tog emot om.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Nu har solen lyste hela dagen så i kväll gav jag mig ut på en tur med bilen och gjorde u svängar både till höger och vänster och vet ni vad nu är ljudet från i söndags helt borta har även krypit under bilen och tittat då jag ställt hjulet max till höger inget som tar i.
Något gjorde att det lät i helgen kan en broms legat på lite vet inte men nu är det borta.
 
Toppen