• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låta TV och digitalbox vara kvar vid avställning ?

F

F.d. 2591

Guest
Hej !

Har en fråga, skall man plocka ur tv och digitalbox vid avställning, då man ej har värme på, utan står i kallutrymme?

M.V.H.

Stig.B.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Låta TV och digitalbox vara kvar vid avställning ?

Det är bra om elektronik står torrt. Vissa kalla utrymme har ju torrluftsaggregat. Annars kan kanske en torrboll räcka.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Min erfarenhet, är att tv och box inte tar skada.

Jag har vintercampat med husvagn flera säsonger.
I dessa fall låter man Tv och box vara kvar i vagnen, som kallställs när man inte är på plats.

Dock skall man inte låta en plasma Tv utsättas för dessa temperaturväxlingar/låga temperaturer, enligt en Tv handlare jag frågade om detta.

F

F.d. 29925

Guest

Problem uppkommer endast vid snabba temperaturväxlingar, dvs risk för kondensbildning. Rent generellt så är vinterhalvåret betydligt "torrare övriga året. Men god ventilation funkar bättre än ev. torrbollar.

(de som är intresserade kan ju ställa ett par torrbollar inne i bilen och ett par utanför under viss tid för att övertyga sig om torrbollarnas förträfflighet.);)

F

F.d. 58573

Guest

En TV-apparat har havererat för mig under drygt 30 år med husbil. Tack och lov, annars skulle jag ha suttit med urmodig utrustning. Och jag ställer av och på upprepade gånger varje vinter och kallställer vanligtvis mellan turerna.
Nu har dessutom apparaterna blivit så billiga att det inte är mycket att fundera över.

aake

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Vibrationerna är nog värre än temperaturskillnaderna. Har förstört 2 digitalboxar pga att de legat lite slarvigt på någon hylla och skramlat runt.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Har låtit tvn på altanen stå kvar ute över vintern utan problem.

Peter :)

T

Teddi

Guest

själv tar ja in elapparater,,inverter-tv-dekoder,hembränningsapparaten,, blir alltid fukt i en bil utan vintervärme,,

men,,, fidogits,,stig,,har du gått o gömt dej?:D:D

Toppen