• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låst bakhjul

  • Startad av Startad av F.d. 58882
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58882

Guest
Jag har en EuraMobil med tandemaxel & den har stått sedan nyår, När jag skulle flytta den idag upptäckte jag att främre bakhjulet på höger sida låst sig. Den har inte stått med handbromsen dragen, bara 1'an ilagd. Min misstanke är att bromsbackarna ligger väldigt nära trumman & att väta gjort att det rostat mellan bromsbandet & trumman. Finns det något knep att fixa detta utan att plocka isär det hela?
 
Har råkat ut för detta också. Då var det båda bakhjulen på Fiatchassiet.
De satt helt fast. Försökte backa loss bromsarna men det hjälpte inte.
Lyfte då upp hjulen en bra bit och grävde ur en liten grop under.
Sedan pallrade jag upp ett par plankbitar i en kraftig lutning (bakåt) och sänkte ner hjulen igen.
Därefter slog jag med en slägga och en träkloss på däcken, alltså på gummit för att inte skada fälgarna.

Rätt som det var så släppte låsningen på det hjulet jag just bankade på och strax efter så släppte det andra hjulet också....

Vet inte om det är liknande bromsar på en alko-boggie men kanske det kan vara värt att prova.

Lycka till! /Roy
 
Har varit med om detta på en personbil. Genom ett hål i fälgen håller man en metallstång mot trumman och knackar lite med en slägghammare. Det behövs i regel inte så mycket kraft för att banden ska lossna från trumman.
 
Eller om man kommer åt, så några slag med tyngre hammare på skölden på baksidan.
Du vet, rätt långt ut där de där tre glidstödytorna för backarna finns som skall ha lite kopparpasta för att vara hala. Då rör sig beläggen lite i sidled och brukar lossna.
Funkar även där med en metallstång mellan för att komma åt och träffa bättre

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen