• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

låsa upp Telias mobilt bredband i utlandet?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej!

Jag har för mig att jag har läst en gång för länge sedan här på forumet (hittar dock inte det igen), att man kan låsa upp den lilla medföljande sändaren till Telia mobilt bredband. Och så kunde man istället köpa något annat slags SIM kort?
Jag ska åka till Norge om en och en halv vecka, och priserna för att surfa blir skyhöga. Hur gör jag om jag vill komma undan billigare?
Jag ska även åka till Danmark i vår, så det är lika bra att få en bra lösning på detta nu direkt!
Tacksam för svar hälsar Annette
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: låsa upp Telias mobilt bredband i utlandet?

tänker också göra så, men har jag förstått telia rätt, kan man först låsa upp sitt mobila bredband ett år efter det man tecknat abonemanget. och då går man in i vilken telia butik som helst och betalar 300 kr för detta. själva abonemanget, om man nu har låst upp sig, som i mitt fall till 2 år, fortsätter men som sagt upplåsandet som sådant är ett år. sedan finns där inga hinder att stoppa in ett annat utländsk simkort och surfa med detta, där man då befinner sig i resp utland.

Fincan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: låsa upp Telias mobilt bredband i utlandet?

Jag försökte låsa upp mig med den anvisning jag hittade i ovanstående tråd men när jag väl skulle använda det utomlands funkade det inte. Det gäller nog att kolla upp detta med upplåsning noga eller gå till en teliabutik.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: låsa upp Telias mobilt bredband i utlandet?

Om du har en mobil med wlan (de flesta nyare Nokia och SonyEricsson) kan du använda ett utländskt kontantkort och använda Joikuspot (gratis nedladdning och användning). Då fungerar mobilen som en egen wlanserver som du sedan kopplar till laptopen via wlan. Fråga för säkerhets skull vad kostnaden är per MB.
 
Senast ändrad:
Toppen