• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Låsa passagerardörr med frånkopplat batteri

F

F.d. 30024

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 156
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Ixeo
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
När jag skulle ställa undan min husbil i höst i ett stort hyrgarage ville jag koppla ifrån batteriet som är under förarplatsen. Men då kan jag bara låsa förardörren. För att låsa passagerardörren (som saknar nyckellås) så måste batteriet vara inkopplat. Således kan jag inte låsa passagerardörrren. Moment 22!?. nån som har ett förslag på vad man kan göra?

F

F.d. 30024

Guest
Det finns ingen låsknapp eller motsvarande mekanisk låsanordning på insidan av dörren. Dörrarna låses inifrån med en knapp på instrumentpanelen. (Jag skulle inte frågat annars... :)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Du får väl göra två tillfälliga förlängningar av batterianslutningarna med tex 2x2,5 mm2 kablar som du ansluter batteriet i och låser och sedan gömmer undan tills det är dags att låsa upp igen!
// Göte J

F

F.d. 58615

Guest
Lås dörrarna med centrallåset innan du kopplar bort batteriet. Öppna sedan förardörren inifrån med handtaget på dörren. Koppla bort batteriet och lås sedan förardörren utifrån med nyckeln. Det borde fungera.

F

F.d. 30024

Guest
Ramegni skrev:
Lås dörrarna med centrallåset innan du kopplar bort batteriet. Öppna sedan förardörren inifrån med handtaget på dörren. Koppla bort batteriet och lås sedan förardörren utifrån med nyckeln. Det borde fungera.

OK, tack. Skall prova detta. Men om jag inte minns fel så går centrallåset upp så fort man öppnar en dörr.Vi får se nästa gång de har förvaringslokalen öppen. (mitten nov)

F

F.d. 29908

Guest
Stick in ej mejsel i ett hål som finns på passagerardörrens insida, hålet finns alldeles intill låset på kanten av dörrens insida. Tryck in till su du hör att det klickar, sedan är det bara att stänga igen dörren och den är låst.

F

F.d. 25111

Guest
tomlin skrev:
Det finns ingen låsknapp eller motsvarande mekanisk låsanordning på insidan av dörren. Dörrarna låses inifrån med en knapp på instrumentpanelen. (Jag skulle inte frågat annars... :)

Jag har samma problem med min bil. Jag löste det genom att låsa dörrarna med centrallåset först. Kopplade sedan ur batterierna och gick ut genom bodelsdörren. Fungerar klockrent.
Donna

F

F.d. 30024

Guest
Donna skrev:
Jag har samma problem med min bil. Jag löste det genom att låsa dörrarna med centrallåset först. Kopplade sedan ur batterierna och gick ut genom bodelsdörren. Fungerar klockrent.
Donna

Tack Donna!
Det är ju egentligen så självklart att jag blir generad. Får skylla på att jag blev lite stressad av att inlämningstiden, 1 timme , höll på att gå ut. Och ingen annan kom på det heller trots att jag dryftade problemet med några stycken...:oops:

Toppen