• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Lås servicelucka hobbby

Kange

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Piteå
HBK-Nr
35066
Medlemskap
2024
Hej lyckades att bryta av nyckeln i låset på en hobby 700-02 husbil .
Vet någon var man kan köpa ett nytt.Ev 3 lås cylindrar och ett lås så att man kan använda samma nyckel.
Låset är 19.5mm i dia 31mm långt. Bild
 

Bilagor

  • 20230804_103023.jpg
    20230804_103023.jpg
    2,5 MB · Visningar: 10

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan gå att få ut nyckeln men en smältlimstav. Kolla filmen på engelska men det syns hur man gör...

Har de inte reservnyckel så är det bara sen gå med biten till låssmed och göra nya.

Skriv gärna här hur det fungerade.

 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag var inne i ett av de större campingvaruhusen och lyssnade bara med "ett halvt öra" på expediten och en kund en bit bort.

-Så bra att ni hade en nyckel som passar men hur??
Det finns inte så många varianter och nummer så det räcker med numret.
-Men om man har samma nyckel så kan man ju öppna andras luckor.
Men chansen att man råkar ha samma nyckel när man provar i ett annat lås är minimal.

Och om de som verkligen vill in inte har en nyckel, så tar de en mejsel (Min kommentar.)

Ungefär så. Nu kanske det finns flera fabrikat på lås och nycklar, men det kan räcka att gå in på en firma som har nyckeluppsättning så kan det ev. lösa sig.
Firman jag var inne på var stora TUMBO husvagnar & husbilar väster om Eskilstuna på E20.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag håller på beställa en ny cylinder. Lås och cylinder har samma nyckel

Som tidigare skribent gå till någon som tillverkar nycklar med dina 2 delar så fixar dom det bums...

Annars måste du ta det via en märkesåterförsäljare....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag fick problem med min startnyckel för något år sedan. Fick rådet att gå via Fiat Professional. Det tog dem 2 veckor och ca 7 000 kronor att fixa en ny startnyckel. Nu behövde jag dessbättre inte betala det själv, eftersom bilen var ganska ny. Men slarvade nyligen bort en startnyckel och en bodelsnyckel. Tog kontakt med Marcus på nybilnyckel.se i Lund. Han fixade en ny startnyckel kopplad mot startspärren, på 15 minuter, för 1200 kronor. Han slipade också till en ny bodelsnyckel för 300.
 
Toppen