• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås inte in er!

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
På nya Adria,(Fiat) och kanske andr HB också, är bodelsdörren kopplad till centrallåset.
När man skall knoppa in är det enkelt att låsa samtliga dörrar med fjärrkontrollen samtidigt som man stoppar undan bilnycklarna.
Det är bara det att det sedan inte går att öppna dörrarna inifrån utan fjärrkontroll.
Om det skulle hända något, brand t ex och man inte kommer åt fjärrkontrollen så är man rökt. Bildligt och bokstavligt.
Lås bilen med knapparna på instrumentbrädan så går dörrarna att öppna inifrån.
Eller sov med fjärrkontrollen under kudden eller lätt åtkomlig.
Trots att jag läst manualerna från pärm till pärm (ja, jag är sådan) har jag inte uppmärksammat detta förrän jag försökte öppna bodelsdörren en morgon.
Låsknappen på instrumentbrädan blinkar när man låst med fjärrkontrollen, och lyser med fast sken när man låst med knappen.
Tänkte bara jag skulle varna dem som inte känner till detta.
//W
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

Konstigt på vår Adria 2007 går det att öppna bodelsdörren innifrån när man har låst med fjärrkontrollen larmet aktiveras samtidigt.

Har gjort misstaget att inte låsa upp/larma av innan jag har gått ut, gissa om man får bråttom att få tag på fjärkontrollen när larmet ljuder:D
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Lås inte in er!

Hej Wizard

Jag har precis mont ett par extra lås i dörrarna på vår Adria 2011, pga att hur man än låser bilen går det att öppna innifrån. Jag blev ganska tveksam till det du skrev så jag gick ut och testade och det går att öppna samtliga dörrar efter att ha låst med centrallåset innifrån. Så jag hade inte monterat extralåsen i onödan.

Kjelle
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Lås inte in er!

Hej igen

Jag kom på en annan sak som har inträffat ett par gånger. Det är att när man låst med centrallåset har jag blivit utestängd pga att kontakterna i bodelsdörren inte har legat med direktkontakt mellan blecken. Lägg en liten tapebit bakom stifften vid kontakten, så dessa kommer lite längre ut och får kontakt med dörren.

Kjelle
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Lås inte in er!

På nya Adria,(Fiat) och kanske andr HB också, är bodelsdörren kopplad till centrallåset.
När man skall knoppa in är det enkelt att låsa samtliga dörrar med fjärrkontrollen samtidigt som man stoppar undan bilnycklarna.
Det är bara det att det sedan inte går att öppna dörrarna inifrån utan fjärrkontroll.
Känner inte riktigt igen det du skriver.
På vår Adria Coral (2011) går det utmärkt att öppna alla dörrar inifrån
då man låst med fjärrkontroll eller knapp på instrumentbrädan.
Vi gjorde dock en oväntad upptäckt, helgen som varit.
Hälsade på släktingar och brydde inte oss om att göra iordning toan (skulle ju bara sova 1 natt).
Provade för första gången att låsa dörrarna med knappen på instrumentbrädan.
Vi har larm kopplat till fjärrkontrollen och har glömt bort oss några gånger.
(Väsnas ganska mycket då man öppnar dörren inifrån då det är larmat)
Vaknade till vid 02:30 tiden (tror det var en motorcykel som väckte oss).
När vi ändå var vakna passade vi på att gå in till våra släktingar för att gå på toa.
Öppnade bodelsdörren inifrån utan att trycka på knappen på instrumentbrädan.
Vi blev ganska förvånade då vi kom tillbaka till husbilen och konstaterade att alla dörra var låsta.
Hur vi än ruskade i dörrarna förblev de låsta.
Kändes måttligt kul att stå ganska lättklädd mitt i natten och vara utelåst.
Som tur var fanns det extra sovplatser hos våra släktingar.
Tog en stund att somna, mycket funderingar på hur vi skulle komma in i husbilen.
Alla nycklar och fjärrkontroller var ju inlåsta.
Tyckte iofs att situationen var ganska komisk och det gick ju ingen nöd på oss.
Dagen efter fick vi låna en bil och åka hem och hämta en fjärrkontroll.
Det följde med 2 stycken till larmet som tur var och 1 hade vi lämnat hemma.
Försökte återskapa problemet men lyckades inte riktigt, men la inte ner så mycket möda på det.
Bestämde bara att vi alltid ska ha en fjärrkontroll på oss då vi lämnar bilen.

Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

Jag hade fel. :mad:
Jag provade nu på morgonen, och det gick att låsa upp inifrån. Jag begriper ingenting.
:confused::confused::confused:
Varför jag skapade tråden var för att när vi åt frukost när vi var i Tyskland förra veckan så skulle jag öppna förardörren för att släppa in lite luft och bilen var låst med fjärrkontrollen på kvällen innan.
Det gick inte att öppna dörren. Det är jag helt säker på. Jag kände på bodelsdörren, och den var också låst tyckte jag. Jag kanske inte tog i tillräckligt hårt i o f s.
:oops:
Jag sa till frugan att detta kan vara farligt.
På vår tidigare HB (Ford) fanns något som vissa bilmärken kalla "blockerat låsläge". Trycker man 2 ggr på fjärrkontrollen så går låset in i ett läge där man inte med våld kan öppna låset, eller öppna dörrarna från insidan.
Jag trodde det var något liknande på nya bilen. Kanske en programmeringssak??
Jag frågar mig varför lampan på låskontakten blinkar när bilen är låst med fjärrkontrollen, men lyser med fast sken när den är låst med kontakten?
Vad är skillnaden.
Det går ju heller inte att låsa upp med kontakten när man låst med fjärrkontrollen, så någon skillnad måste det vara.
Jag får konsultera instruktionsboken igen. Minnet är ibland inte vad det borde vara.
:oops:
Jag är ledsen om jag skrämt upp någon med mitt inlägg, men rubriken är ju rätt. Man skall inte låsa in sig så man inte kommer ut.
:D:D
//W
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

tack wizard för tipset ,,jag var tvungen att kolla, det gick att öppna dörrarna inifrån och larmet gick direkt, jag hade inte kollad det innan,, tog det bara för givet,, mvh håkan
 

Sunom

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
6897
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

Hej Wizard

Jag har precis mont ett par extra lås i dörrarna på vår Adria 2011, pga att hur man än låser bilen går det att öppna innifrån. Jag blev ganska tveksam till det du skrev så jag gick ut och testade och det går att öppna samtliga dörrar efter att ha låst med centrallåset innifrån. Så jag hade inte monterat extralåsen i onödan.

Kjelle

Kom in på den här tråden efter att bodelsdörren låst sig själv. Som tur var fanns nyckeln i fickan så vi kom in igen.Handtaget på utsidan kändes trögt så jag droppade i lite låsolja i leden,ingen aning om det var orsaken men det går inte att provocera fram låsningen igen.Bilen är ny så det här får kontrolleras på garantin,tydligen fler med Adria som haft problem.Liten fråga Kjelle varför dubbellås inifrån,är extralåsen säkrare än originalet ?

MVH Sune
 
F

F.d. 24396

Guest
Sv: Lås inte in er!

Hej! Vi har en Adria Hb 2012 och upptäckt att det inte gick att komma in utifrån när vi låst inne, så vi fick ett tips av en säljare att gömma en nyckel fasttejpad ute.
Nu har det dykt upp ett nytt problem som tydligen också hänt tidigare-Centrallåset funkar inte längre på boddelen-har någon ett tips hur man löser detta+
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Lås inte in er!

Tror inte det har med Adria att göra, finns nämnts i Fiats handbok på ett par ställen, men alla har inte den aktiverad tror jag, när du trycker 2 gånger på fjärrkontrollen så går den i baklås måste låsas upp med samma kontroll.

När den är i baklås så kommer eventuella tjuven inte in o öppna dörren med att slå sönder fönstret.

Har ett par gånger varit med om det när jag varit lat o stäng dörren med fjärrkontrollen från sängen sen tryck ännu en gång för säkerhet. När jag gjort det så blev det ingen panik för hade läst om det i boken, i detta fall så är det en 09 som det gäller vet ingenting om nyare. På Twin finns det också nödutgång via bakdörrarna den går alltid att öppna.

Ta en titt i handboken om det är så på er också kanske det har att göra med denna funktion i en Ducato.

ATTACH]DSCN2887.JPG[/ATTACH]ttid.

/Leif
 
Senast ändrad:

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

Absolut oxid på dörr kontakterna, i början drog vi inte igen dörren tillräckligt hårt från insidan varvid kontakterna troligen glipade något, det blev oxiderat direkt. Numera drar vi till dörren ordentligt, inga problem längre.
 
F

F.d. 24396

Guest
Sv: Lås inte in er!

Tack för tipset- kan vara bra att komma ihåg, men denna gång hjälpte det inte- vi har hittat felet- öppnade kontakten nere i dörren och där hade en kabel gått av -förmodligen inga problem att fixa själv
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Lås inte in er!

Som Leifw skrev.


På min Honda FR-V (ej husbil) så kan jag låsa en eller två gånger med fjärrkontrollen.
Låser jag en gång så kan man öppna innifrån, men låser jag två gånger i följd så kan ingen dörr öppnas innifrån.

Kan det vara en sådan funktion?
Testa att låsa två gånger i följd.
 
Toppen