• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Långarydssläkten

F

F.d. 52943

Guest
Världens största, dokumenterade släkt med 190.000 nu levande ättlingar, hade släktmöte i Långaryd (strax norr om Hyltebruk) idag. Vi var där - kul!
Våra anfäder är dokumenterade med exakta uppgifter till 1641. Namn och släktskap finns ytterligre fyra generationer bakåt under 1500-talet, men utan exakta födelse/dödsår.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Långarydssläkten

"Dokumenterade med exakta uppgifter" Hur kan det vara det? Såg i en av de första böckerna om Långaryds släkten där var det mycket fel..... och det gällde nu levande personer..... (om man nu ska vara petig ;) )

/Cecilia
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Långarydssläkten

Jag har faktisk ingen aning. Vi har en bok (Långarydssläkten Vl), där nästan alla, förutom några före 1641 har födelse och dödsdagar angivna. Dessförinnan finns bara namn och gårdar angivna ytterligare fyra generationer bakåt.
Om dom uppgifterna är rätt eller fel kan jag inte bedöma. Jag har inte själv släktforskat, så jag vet inte.
Kvaliteten på äldre uppgifter undandrar dig min bedömning. De data jag kan kolla är de nu levande eller nyligen avlidna släktingar jag känner - ett hundratal - där verkar allt stämma.
Sen inser jag att det vore ett smärre mirakel om någon lyckats sammanställa en databas med dryga 240.000 poster utan några felaktigheter, speciellt som ursprungsmaterialet består av handskrivna data från gamla kyrkoböcker, domstolsprotokoll och liknande.
Vad är en rimlig felprocent? Några procent? Kanske 5000 uppgifter är felaktiga? Det förtar inte nöjet av att få möjlighet att bläddra bland 235.000 riktiga uppgifter av 240.000 möjliga.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen