• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Lågpris Litium batteri med uppvärmning?

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Har inte hittat något "lågpris" litium batteri med uppvärmning. Någon som kan rekommendera något, skall vara ca 150Ah och passa under passagerarstolen på en Fiat och helst ha BT.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte LiFePo4 alls. Men du skrev:
"Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen."
Dvs ingen begränsning till de med LiFePo4. Och trodde att du också menade det utan begränsningar.

Jo jag tänkte generellt och inte bara de med LFP-batteri.

O.T.
Ni som startar en husbilsresa med -15C i husbilen
Hur gör ni med frostvakten?
Hur gör ni med kylen, startar ni den för att få till +grader i den?
Belastar ni era blybatterier,?
vid -15C så förstörs ett blybatteri som ligger på 50% SoC.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jo jag tänkte generellt och inte bara de med LFP-batteri.

O.T.
Ni som startar en husbilsresa med -15C i husbilen
Hur gör ni med frostvakten?
Hur gör ni med kylen, startar ni den för att få till +grader i den?
Belastar ni era blybatterier,?
vid -15C så förstörs ett blybatteri som ligger på 50% SoC.
Jag bor i Skåne så det är inte ofta jag startar med -15 gr C.
Men är det minusgrader så fyller jag oftast vatten vid ett senare tillfälle. Ev tvingar jag frostvakten i stängt läge och låter luckan vara öppen så att jag inte ska glömma att ta bort "låsningen".
Vid minusgrader är det ju dessutom risk att pumpen frusit fast och då kan man inte pumpa in vatten i varmvattenberedaren. Så därför får även det vänta tills jag fått upp temperaturen tillräckligt i bilen.
Jag har kompressorkyl som jag vid sträng kyla låter vara avstängd tills jag anser att den behöver startas. Den blir snabbt kall.
Jag har inget som belastar mina 2*95 Ah AGM-batterier förutom kylen. Och ner till 50% SoC ska de inte ha gått.

Ja, det är lite noggrannhet och trix och fix för att starta i sträng kyla utan att först värma. Men jag har en lite plåtis som jag i första hand anser som en "körbil" och inte en "bobil". Jag kör och hanterar den alltså på många sätt som en vanlig personbil. Jag skulle gärna haft motorvärmare till husbilen men det har jag tyvärr inte.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har bara denna husbil. Så den används från allt till att åka och handla samt semestra i. När jag använder den som husbil i minusgrader så har jag vatten på dunk. Har just nu bly/kol batteriet så det har fungerat att köra kyl o värme.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Hej,
Har inte hittat något "lågpris" litium batteri med uppvärmning. Någon som kan rekommendera något, skall vara ca 150Ah och passa under passagerarstolen på en Fiat och helst ha BT.
Har bestämt mig för att bygga ett eget batteri, och har bara förberett för uppvärmning med en BMS som klarar det, så ta det för vad det är.

Men Li Time har billiga batterier med uppvärmning. 100 eller 200 ah, och jag vet inte vad som passar under stolen.
Men du känner till att ett 100 ah LiFePo4 motsvarar 160 ah bly-batteri?
Eftersom du kan utnyttja 80% av amperetimmarna jämfört med 50% i blybatterier.

 
Toppen