Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Varför behöver du uppvärmning om du har batteriet i uppvärmt utrymme? Det viktigaste där att det har en tempsensor som gör att batteriet inte tar laddning när det är minusgrader. Värmen i bilen är betydligt effektivare än inbyggd uppvärmning.Hej,
Har inte hittat något "lågpris" litium batteri med uppvärmning. Någon som kan rekommendera något, skall vara ca 150Ah och passa under passagerarstolen på en Fiat och helst ha BT.
Varför behöver du uppvärmning om du har batteriet i uppvärmt utrymme? Det viktigaste där att det har en tempsensor som gör att batteriet inte tar laddning när det är minusgrader. Värmen i bilen är betydligt effektivare än inbyggd uppvärmning.
Värmeelementen i batterierna tar nog mer ström än panelerna ger på den kalla årstiden i så fall.En hel del har förbrukare på året runt, larm, kameror m.m.
Men då måste man värma upp en hel husbil bara för att solpanelerna ska kunna putta in lite energi i det kallställda batteriet/bilen.![]()
Idag var det minusgrader här kom några cm snö på förmiddan men så fort solen tittar fram så får jag in över 10A denna årstid.Värmeelementen i batterierna tar nog mer ström än panelerna ger på den kalla årstiden i så fall.
Det är kanske dags att skaffa ett ordentligt vintertäcke till framrutorna, då slipper du frusna vattenskålar?När det är -20C utomhus så fryser kattens vattenskål som står bredvid passagerarstolen (halvintegrerad husbil), så det kan vara -grader där, även om vi har varmt därbak.
Jag har ett vintertäcke på framrutan (utsidan). Har även en Alu isolerfilt under instrumentbrädan och under golvmattan i förarhytten Tror att kylan kommer från golvet. Det kan fungerar utan uppvärmt batteri om jag lägger isolering under batteriet.Det är kanske dags att skaffa ett ordentligt vintertäcke till framrutorna, då slipper du frusna vattenskålar?
Det är något som är fel om du får minusgrader fram i bilen trots vintertäcke. Alufiltar isolerar väldigt dåligt byt till en riktig filt/täcke. Du har väl stängt bilens ventilation så att det inte blåser in där? Om din bil är en Fiat har du också ventilationsöppningar i bakkant på dörrarna som du behöver täcka för när det är kallt. Har du inga värmeutblås framåt i bilen?Jag har ett vintertäcke på framrutan (utsidan). Har även en Alu isolerfilt under instrumentbrädan och under golvmattan i förarhytten Tror att kylan kommer från golvet. Det kan fungerar utan uppvärmt batteri om jag lägger isolering under batteriet.
BMSn sköter om laddningen så inget man behöver fippla med själv. Har beställt 2st från Sunlux och pratade med dom om just det här när jag var i valet mellan att köpa med eller utan värmare.Har ingen större koll på lithium med eller utan värme. Säg att det ä ex -15 grader inne i bilen. Man ska åka i väg. Behöver man ett batteri med uppvärmning eller är det bara en försäljningsargument. Är det helt säkert att när jag startar bilen vid -15 med ett batteri utan uppvärmning att man kan programmera appen så ingen laddning startar vid minusgrader
Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.Har ingen större koll på lithium med eller utan värme. Säg att det ä ex -15 grader inne i bilen. Man ska åka i väg. Behöver man ett batteri med uppvärmning eller är det bara en försäljningsargument. Är det helt säkert att när jag startar bilen vid -15 med ett batteri utan uppvärmning att man kan programmera appen så ingen laddning startar vid minusgrader
Jo jagJag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.
Värme lär startas dygnet innan, först därefter kan man förhoppningsvis fylla vattentank, få igång kylen m.m. då är säkert batteriet också varmt och kan laddas.
Ifall batteriets lågtemp.stopp för laddning fungerar vet man bara genom att försöka ladda det i minusgrader.
Jag har sett många klipp på budgetbatterier där denna funktion falerat.
Jag också. Vi är nog flera/många som är "ingen".Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.
Värme lär startas dygnet innan, först därefter kan man förhoppningsvis fylla vattentank, få igång kylen m.m. då är säkert batteriet också varmt och kan laddas.
Ifall batteriets lågtemp.stopp för laddning fungerar vet man bara genom att försöka ladda det i minusgrader.
Jag har sett många klipp på budgetbatterier där denna funktion falerat.