• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Lådor som ramlar ut

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hejsan,
Jag har ett problem med några av lådorna i köket. Vid svängar (t ex rondeller) åker dom med hög fart ut, lossnar och landar på golvet med bestick och annat i en röra. Jag har försökt justera både låsen och upphängningen men inte lyckats få det stabilt. Låsen är av typen runda knappar "tryck in för att låsa". Husbilen är en Solifer/LMC.
Jag har funderat på att det kanske går att få dit den där vanliga typen av barnspärr som finns. Någon som har andra goda idéer?

Skärmavbild 2022-02-09 kl. 07.57.49.png
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Hejsan,
Jag har ett problem med några av lådorna i köket. Vid svängar (t ex rondeller) åker dom med hög fart ut, lossnar och landar på golvet med bestick och annat i en röra. Jag har försökt justera både låsen och upphängningen men inte lyckats få det stabilt. Låsen är av typen runda knappar "tryck in för att låsa". Husbilen är en Solifer/LMC.
Jag har funderat på att det kanske går att få dit den där vanliga typen av barnspärr som finns. Någon som har andra goda idéer?

Visa bilaga 221390
Fundera på om det inte är klacken som är trasig.Brukar vara en plast klack som är skruvad i ramen på skåpet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du smort upp låset med exempelvis siliconespray och kontrollerat att låsregeln verkligen åker ut? Sitter anhållet ordentligt fast och är stabilt? Är det ett anhåll av plast kan det vara svårt att se om det är sönder om du inte känner på det.

Jag hade en lucka med likadant lås och ett anhåll av plast som satt med en skruv i vardera änden. Det visade sig att plasten spruckit och gjorde att anhållet vred sig och släppte låsregeln. Jag ersatte med en bit vinkelprofil i rostfritt eller kanske det var aluminium. Jag gissar att den ena skruven i plastanhållet dragits för hårt och därmed spräckt plastbiten.

//Michael, medlem
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Har du smort upp låset med exempelvis siliconespray och kontrollerat att låsregeln verkligen åker ut? Sitter anhållet ordentligt fast och är stabilt? Är det ett anhåll av plast kan det vara svårt att se om det är sönder om du inte känner på det.

Jag hade en lucka med likadant lås och ett anhåll av plast som satt med en skruv i vardera änden. Det visade sig att plasten spruckit och gjorde att anhållet vred sig och släppte låsregeln. Jag ersatte med en bit vinkelprofil i rostfritt eller kanske det var aluminium. Jag gissar att den ena skruven i plastanhållet dragits för hårt och därmed spräckt plastbiten.

//Michael, medlem
Ja låsregeln funkar som den ska. Däremot anhållet ska jag kika på, minns inte riktigt hur det ser ut. Att ersätta det med en vinkelprofil är ett bra tips, tack!:msn_thumbup:
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag gjorde en ny låda, behöll fronten som fästes sen på den nya lådan och så köpte jag självstängande expansioner på Biltema, nu åker lådan aldrig ut, och inget lås behövs mer :applaus:
;)
Bra tips! Men rätt mycket jobb att göra ny låda:yes: I vilket fall är detta inget ovanligt problem i våra rullande hem som inte bara kör på raka vägar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bra tips! Men rätt mycket jobb att göra ny låda:yes: I vilket fall är detta inget ovanligt problem i våra rullande hem som inte bara kör på raka vägar.
Jo om man inte har bra verktyg eller kunskap.... Så kan tillverkningen av en låda bli mer arbete än alla de gånger man har plockat upp... :rolleyes: :yes: :bye:

Lådan blev tom. större än originalet. Men ändå i samma utrymme :applaus:

IMG_20220209_111538.jpg
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har monterat magnetlås i båda sidorna på mina stora lådor, det har räckt för att hålla dom stängda även i kurvor och har underlättat att stänga lådorna till låsning.

Blev även lite tätningslist i sidorna för att ta bort oljud...
 
Toppen