• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lättlagat

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Hej kommer här med ett litet tips som jag tycker fungerar? Jag brukar göra några folieformar med färdig potatisgratäng som jag sedan fryser ner och tar fram vid sommarens grillstunder, det går utmärkt att värma den på grillen . Jag hade med även en form i husbilen i somras, det går umärkt att förvara den fryst något dygn i frysfacket. Och ta fram den när det passar på resan.:wub: Mvh
 
B

Båtis

Guest
Sv: lättlagat

Hej! Jag har gjort detsamma med både gratäng och paj. Numera kan jag värma i ugn, men tidigare använde jag stekpannan satte folieformen i pannan och värme på svag låga och det gick också bra. Sedan är det ju bara att kasta formen. Inte dumt att ha färdiglagat med på resan.

Maggan
:snowman-1-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: lättlagat

Jappes frestelse. En snabbfrestelse med sting för slöfockar.

Tag några fasta potäter, ett par rejäla lökar och en burk matjessill och gör en Janssonsfrestelseliknande anrättnig utan grädde på c:a 20 min.

Skär potäterna i knappt halvcentimetertjocka skivor, skär ner löken i tunna skivor och blanda ihop detta med innehållet i en burk matjessill inkl. spad. Sillen skuren i små bitar. Peppra, inte för mycket och inte för lite.
icon10.gif
Salt behövs givetvis inte. Ner med alltihop i en teflonpanna med lock. Pannan på spisen, låt sillsoppan koka lätt i c:a 10 minuter, tag av locket på pannan och låt spadet (nästan) koka bort så att anrättningen blir mindre soppig, rör runt några gånger och när potäterna är tillräckligt mjuka (smaksak) är det hela klart. Vansinnigt gott och nyttigt!

OP:n är i mitt tycke kanske något för avancerad till denna anrättning. Bättre passar nog en Aalborg, kanske dillsnapsen.

God Jul och Gott Nytt År!

Jappe
 
Senast ändrad:

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: lättlagat

Jag har funderat lite på att inför kommande säsong nu att jag ska försökatt hinna gör lite mat i folieform som bara är att värma i husbilen. Det är skönt ibland att bara värma på . Det tar inte längre tid att göra lite extra när man ändå håller på och lagar mat.:wub: Mvh
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: lättlagat

När jag lagar lasagne så gör jag alltid dubbelt. Det finns många andra maträtter som är väl lämpade för att frysa in i folieform. Korv Stroganoff är en annan rät som funkar bra. Fler tips tar vi gärna emot, eller hur?

Eva
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: lättlagat

Den här anrättningen är så enkel att fixa att vilken karl som helst lyckas.
Vi kallar den Räk-ris och den passar bra för vitlöksälskare.

För 2 personer behövs

8 färska champignoner
2 - 3 hg räkor
smör
vitlök
2 - 3 portioner ris.

Skiva champignonerna och bred ut dom på botten in en skål.
Det skall bli ett heltäckande lager, vi brukar använda en skål som är ca 25 cm
Bred ut räkorna jämnt över svampen, färska eller frysta. Rumsvarma.
Kläm ut några klyftor vitlök över räkorna allt efter mod och smak.
Hyvla tynna skivor av smör och täck så att det blir ett helt lager.
Koka riset.
Lägg det nykokta ångande heta riset överst och bred ut det.

Servera gärn ett svalt vitt vin till.

/Nisse
 
Toppen