• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lätta och prisvärda väggskivor

F

F.d. 15721

Guest
Hej!

Undrar var man kan skaffa lätta och prisvärda väggskivor, typ sådana skivor som brukar användas som inredningsskivor i skåpbilar, dvs slagtålig, ca 6 mm (ofta gulfärgad).
har sökt med ljus och lykta, men finner ej ngt bra och prisvärt.

Söker även värme/ ljudisolering som klistras på karosseriplåt som alltså sedan blir bakom de väggskivor jag också söker.
Har sedan tänkt klä in dessa skivor med nålfiltsmatta som t ex kan köpas billigt på:
Sökresultat för: 'nålfilt'

Tacksam för tips!

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Lätta och prisvärda väggskivor

Själv har jag biltemas 10mm ljudämpningmattor av skumgummi självhäftande och aluminiumfolie belagda, på hjulhusen har jag använt bitumen plattor 2mm för extra isolering.

Bilagor

• IMG_0478.JPG
    IMG_0478.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
S

StorDansk

Guest

Hej, plywoodskivan du söker kallas oftast ladugårdsplywood, men kan även säljas under andra namn. Den är som du själv säger gul på en sida, den andra är mörkbrun, nästan svart, har du först kapat den eller dragit i en skruv är den inte längre vattentät. Finns från 6mm och upp, tror det kan vara 6,9, 12, 18.vet inte om 22 finns.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58882

Guest

Hej

jag håller på & fuktrenoverar min HB. Jag har använt 6mm vattenfast marinplywood typ ädelträ (suger garanterat inte fukt/vatten) som jag köpt på en bygghandel. Den är visserligen inte ytbehandlad men om man lackar den så blir den väldigt fin. Jag köpte en hel skiva 1250 x 2400, minns inte priset men det var klart överkomligt.

Bennie

F

F.d. 22252

Guest

Är lite tveksam mot nålfilt på väggen, har köpt gröna mattor på rusta och när man städat har man fått upp en massa grönt ludd som släppt från mattan. Tänker att det inte är så bra om man får ut sånt i luften inne.
Kanske det var dålig kvalite, själv skulle jag köpa matta på en båtbutik finns på metervara men den kostar...

F

F.d. 55575

Guest

Själv har jag biltemas 10mm ljudämpningmattor av skumgummi självhäftande och aluminiumfolie belagda, på hjulhusen har jag använt bitumen plattor 2mm för extra isolering.

Hej,
Gick det bra att forma bitumenisoleringen över hjulhusen,blev det snyggt?

Mvh
Anders J

F

F.d. 22252

Guest

Missade att svara tyvärr, med en värmepistol och skarp kniv kan man få till det bra ytan blir ju en aning klibbig vid varmt väder så den måste täckas av någonting om den ska vara synlig.
Eftersom bitumen är ganska tungt så dämpas de höga frekvenserna av däck och motorljud en dörr som är klädd på insidan av plåten får mercedesklang.

Toppen