F
F.d. 52943
Guest
Min dotter funderar på att köpa en gammal husbil (skattebefriad, 3500kg) som nu är registrerad som lastbil. Är det någon för/nackdel att registrera om till pb2 ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fördelen med att ha en lastbils reggad är att parkeringsskyltar som gäller för PB klass 2 inte gäller för lastbilJag ser inga fördelar med att regga om!
Nog är det så att förbudsskyltar för pb 2 inte gäller för lasbilar, men i gengäld gäller ju inte heller när parkering erbjuds pb 2. En annan fördel med pb 2 är väl att allmänna hastighetsbegränsningar är gemensamma för alla personbilar. Sedan finns det ju skillnader när det gäller försäkringar, men det kan jag inte redogöra för.
Under 3500 kg är lätt lastbil, då gäller väl samma hastighetsbegränsning
som personbil.
Tommy R
---------------------------------Om vikten över stiger 3500kg är det överlast och tung lastbil lika med C kort?
Lastbilsreggade fordon får inte parkeras på PERSONBILSMARKERADE P-platser.
Kan ju va en nackdel.
Hejs
Claes 105
I det här området (Varberg ) är de flesta parkeringar skyltade med Pb 1 och där får inga husbilar stå alls.
Det är mycket begränsade parkeringsmöjligheter för en Pb 2, då är det lättare att hitta en parkeringsplats för en lastbilsregistrerad husbil.
Lastbilsreggade fordon får inte parkeras på PERSONBILSMARKERADE P-platser.
Kan ju va en nackdel.
Hejs
Claes 105