• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplattor

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag läser väldigt mycket när vi är ute med husbilen och har jämt med mig en massa pocketböcker. Nu har jag börjat att fundera på en läsplatta. Det verkar ju mycket bekvämt och bra att kunna ha många böcker på ett ställe och då tar dom ingen plats. Med den tekniken som dom har så varar batterierna väldigt länge har jag läst.

Finns det någon som har erfarenhet av läsplatta, vilket märke i så fall. Är det svårt att ladda ner en bok? Är texten för liten eller är det som i en pocketbok? Är det bekvämt att hålla den eller är det något som man tröttnar på?

Eva
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplattor

Jag är också lite sugen på en sådan. Men i dagsläget verkar det svårt att hitta en som tar de vanligaste formaten som svenska böcker finns med.

Men läser man mycket på engelska så finns det ju klart mer att välja mellan.
Amazons Kindle t.ex.
Jag läste en test av sådana plattor för några månader sedan:
Läsplatta 10 - Tester - www.gp.se

Jag tror att det bästa just nu är att ha lite is i magen och avvakta. Gissningsvis blir detta en stor grej runt juletid, med än mer kompetenta apparater att välja mellan.

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor

Vi har hatt hver vår Kindle DX siden de ble tilgjengelig utenfor USA - slutten av januar. Ved normal lesning uten bruk av det innebygde mobile bredbandet så kan vi lese i flere uker mellom ladinger. Med bredbandet påslått så klarer de ca 2 uker.

Det finnes endel eldre nordisk lituratur som kan lastes ned gratis, har selv hentet ned endel Ibsen. Disse nedlastningene må foretas via en PC.

Det fungerer også bra med pdf filer, selv om zoom funksjonen i Kindle blir noe begrenset på disse filene.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Läsplattor

Jag tror att utvecklingen går därhän att dom regelrätta läsplattorna kommer att ockupera ett lågprissegment och marginaliseras, medan surfplattorna, som t.ex. Apples iPad, övertar högprissegmentet. Surfplattorna är helt klart framtiden. Tyngre dock än läsplattorna. Man ligger inte på rygg och läser länge med en sådan i händerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor

Kindle DX er ok som sengelektyr, men den skal ikke bli tyngre.

Har og Kindle på en iPod - helt brukbar, grei sak å ha med på trange steder.
E-ink skjermen til Kindle er klart best når en sitter ute i solen - lcd-skjermen på ipod er ikke god å lese i solskinn. Med dårlig lys er det helt motsatt - mangelen på backlight i Kindle gjør at den krever like mye lys som vanlige bøker.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Läsplattor

hej
jag har en cybok gen 3 gold edition och är helnöjd med den. texten går att ändra storlek på och funkar även i starkt solljus. har man ett lånekort så kan man låna hem böcker från bibblanoch ligger kvar i kvar i 28 dagar. lag läser bara böcker på svenska. gå in på adlibis el bokus hemsidor o läs om dom där finns många olika som fungerar med svenska språket.jag kommer till kristinehamn så du kan få se min där om du vill har den med i hb pga vikten väger bara 174 gram och är inte större än en pocketbok men smal som en mobil.
maggan
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Läsplattor

Maggan och Åke, vill gärna kolla på er läsplatta om vi träffas i Kristinehamn
Jag vill gärna se hur det funkar innan jag köper en. Kostar ju en slant.

Eva
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Läsplattor

Hej. jag har en Letto dvs Adlibris modell. Eller Bebook som den egentligen heter. Är också storkonsument av böcker. ddet mesta laddar jag hem från biblioteket. Dom har massor av e-böcker. det är enkelt att ladda ner via Adobe Digital Edition som är ett gratis program som går att hämta via bibliotekets hemsida. Jag är i stort sett nöjd. Men det finnns ju andra läsplattor. DN hade en test i söndags.
 
Toppen