• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Länka fil i Android

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Jag har en Samsungplatta som jag lagt in en fil som jag vill starta från huvudsidan. Alltså den sidan som visas när plattan startas.

HUR flyttar man en redan tillverkad länk till huvudsidan, eller HUR skapar man en länk till huvudsidan.

Android verkar lite knepigare än Windows, eller.....?

Undrar
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Länka fil i Android

Du drar ikonen till vald plats med fingret, även från en sida till en annan!
Alltså betydligt enklare än i Windows.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Nja. det trodde jag åx Knarrevik, men jag ska hämta filen i "Filhanteraren" och där fungerar det inte med den metoden.

För att du ska få mer kött på benen:

Jag har lagt in en Html-fil om mitt Släktarbete i en ny mapp, och i den Html-filen finns en fil "Index" som ska exekvera Html-filen. För enkelhetens skull så har jag ur den stora Html-filen plockat ut "Index-filen" och lagt den separat för att lättare kunna hitta den.
Nu vill jag alltså placera "Index-filen" eller en länk till denna på den sidan man först kommer in på när man startar tabletten.

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Tack BerntMgn, men detta var nog lite överkurs för mej!

Hoppas att det dyker upp något bra förslag så småningom, annar får jag gå via filhanteraren och leta upp Index varje gång.
Tar dock en del tid varje gång.

Hälsar
Kåre

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Ja du kan ju alltid bokmärka mappen där din indexfil ligger så går det något fortare.

M

MatsFo

Guest

Jag gör det så sällan, det finns säkert något enklare sätt, men så här gör jag:
  1. Starta ES File Explorer (installeras gratis om du inte har det
  2. Leta upp index filen du vill ta fram på skrivbordet
  3. Tryck och håll på filen tills den blir markerad
  4. Välj More/Mer i menyn längst ned till höger
  5. Välj Add to desktop eller vad det kan heta om du har svenska på
  6. Nu finns den på något av skrivborden och då gör du bara som Knarrevik skrev och drar den dit du vill

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Idén var väl inte så dålig, men jag tror att min fil är för stor.
När jag öppnar filen i detta program, så måste jag skrolla fram rätt länge innan jag kan få fram "Index".
På vägen dit så "storknar" ditt program och lägger av!
Om jag i min gamla filhanterare lägger ut index i samma mapp som mitt släktarbete, så är det mycket lätt att förflytta den till Skrivbordet enligt ditt recept. Det är bara det att den då inte är kopplad längre!?!?:confused:

Ger inte upp så lätt, men nu har "Index" försvunnit .
Får leta upp den i morron!

Natti Natti

Kåre

M

MatsFo

Guest

Nu är jag inte riktigt med...

Behöver du öppna indexfilen i filhanteraren?

På vilket sätt storknar filhanteraren?

Har den inte försvunnit för att du flyttat den till skrivbordet med din filhanterare?

Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej MatsFo, nu har jag lite tid mellan barnbarnspassningen.

Jo Pdf-filerna var det inget problem med, lätt som en plätt och satt som en smäck!:D

Men värre var det med en bautastor Html-fil. I den filen ligger en "Index.htm" som man exekverar Html-filen genom att klicka på den.
När man öppnade den stora filen för att leta upp "Index", så måste jag scrolla ner bland alla bilder och annat. Det var alltid DÄR som din filhanterare krashade.
Efter att gjort flera varianter med att plocka ut Indexfilen och länka den brevid den stor innan jag laddade in den i filhanteraren, även som enbart länk. Men den hittade aldrig vad den skulle göra.
Då upptäckte jag förstoringsglaset i din filhanterare, och då var det bara att söka upp den och placera den på skrivbordet.

Hoppas du förstår mitt arbetssätt, och nu är jag mer än nöjd med resultatet.

STORT tack för ditt tips, kan nog hjälpa andra mindre datorkunniga personer här.:)

Trevlig helg
Önskar
Kåre

M

MatsFo

Guest

Jag är inte med till 100%, just om index.htm-filen du letade i stora filen men sedan hittade genom att söka, är jag inte helt med på men ska testa lite själv. ...

Men huvudsaken är att du fått det att fungera :)

Toppen