• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Längdens betydelse??

Janne P

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Köping
HBK-Nr
256
Medlemskap
2025
Hur noga är det med mätningen av husbilen vid färjor och broar när man skall ut i Europa. Vår husbil är 5.65 har ett cykelställ för 4 cyklar blir då över 6 m. Kan ta bort en del för två cyklar längden blir då 5.98. Mäter dom eller går dom på längden på husbilen. Jag vill också passa på att önska alla medlemmar en Glad Påsk och god tur med husbilarna.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Jag tror att dom går på det som står i registreringsbeviset om det skulle bli diskussion.
Våran är 6.10 fast den heter Knaus Traveller 595!
När vi åkte med färjan så frågade dom hur lång den var och jag sa att jag inte visste men att det stod 595 på sidan och att jag trodde att den var det.
Dom köpte det, om det var för att det var mitt i natten vet jag inte men jag tänkte köra samma sak nästa gång.
Tror inte att ett cyckelstället räknas.
:wideeyed:
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Hej allihopa, längden på fordon mäts elektronikst på Öresundsbron så det är den verkliga längden som gäller,inte vad som står i Reg.beviset. Mvh Nilsman;)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Jag tror att dom går på det som står i registreringsbeviset ....:wideeyed:
Hej!
Då hade du tur för hade du åkt över bron så hade du fått betala som för bil och husvagn.Dom mätter med laser och då är det verkliga längden som gäller inte det som stor i reg.beviset.Cyckelstället räknas också!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Ja då var det tur att vi tog färjan!
Kostade ca 800:- Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden T&R.
Vi fick dessutom tillbaka pengar på hemfärden så jag vill minnas att resan gick till ca 500sek förutom soppan.
Bäst att hålla sig borta från broarna med husbilen då.

När vi hade husvagn på 70-talet så åkte vi mycket norrut och i nordnorge var det färjor på många ställen där det idag är tunnlar. Då kom "konduktören" med väska på magen och stegade upp längden på ekipaget. Med en Kabe Safir och en Volvo 245 blev det en massa meter att betala för.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Längdens betydelse??

Hej!

En gång när vi åkte över Öresundsbron blev vi tillfrågade hur lång bilen var. Vi sa att "det står ju 578 på sidan och det är väl längden". De köpte det fast bilen var 6,12 m, hade dessutom cyklar bak. Nästa gång den elektroniska mätningen inte var i bruk sa vi samma sak men då trodde de oss inte. Damen ropade på en kolega och de tog fram ett måttband. Mätte och fick det till 6m. Vi var helt ovetande om längden och hittade inte regestreringsbeviset. Damen sa att hon skulle vara snäll och lät oss betala för 6m??? Sedan har vi allttid betalat för över 6m. Bilen vi har nu står det 681 på sidan, så där är det kört redan från början. Det var kul så länge det varade.

;) Anitha;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Längdens betydelse??

Hej!
Läste i Allt om Husvagn & Camping om en husbilsägare som inte träffade någon snäll dam.
Bilen var inkl. cykel några cm för lång. Det skulle inte gå att tumma på reglerna. Ägaren tog in en cykel i bilen och krympte därmed till under 6 m. Damen fick ge sig men dagen var nog förstörd för henne.

Längden har naturligtvis inte någon som helst betydelse för en broöverfart. Det finns säkert en överenskommelse med färjerederierna om att tillämpa samma regler. Misstänker också att prissättningen stäms av mellan dem.

Borde kontrolleras av konkurrensverket.

Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Nizze, för information så ska alltid reg.beviset med vid utlandsresa. Vet ej vad som händer om någon nitisk person kräver fram beviset.
Vore tragiskt på en efterlängtad semester att kanske behöva avbryta för att åka hem och hämta det.
Har nog aldrig åkt över Stora Belt-bron utan att få visa papper på bilen.

:wink: Så ett tips, ta alltid med reg.beviset vid utlandsresa.:wink:
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Det är märkligt med broar. Varför får man inte betala

för vikten i stället för längden?

På färjor kan jag förstå orsaken.

Kjell
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Öresundsbron betalas för längd medan Stora Belt är det vikten.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Längdens betydelse??

Hej Håkan J!

Naturligtvis hade vi registreringsbeviset med oss. Men vi tittade på varandra och sa: "Vet du var det ligger? Nej det trodde jag du visste". Vi visste också precis hur lång bilen var, men spelade dumma!! Ibland är det kul att var bakom flötet, eller hur alla fiskare?

Anitha
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Jodå Anitha...men inte alltid som min käre Sambo kan tycka. :twitcy:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Längdens betydelse??

Stora bält är både vikt och längd.
Priser 2007 enkel resa
Husbil upp till 6 m - max. 3.500 kg ...............205,-
Husbil över... 6 m - max. 3.500 kg*** ..........310,-
Husbil över 3.500 kg och upp till 10 m ...........615,-
Husbil över 3.500 kg och över 10 m ..............970,--
Med husbil menas personbil med registrerat använding boende.Registreringsattest skal medbringes.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Skulle över Stora Belt och fick frågan: Hur lång är du? Personen såg märkbart sur ut.
Svarade direkt på frågan: 1,93m
Fick tillbaka en blick som var stel som sedan föjdes av ett skratt och jag sa: Du menar bilen, 7m.
:twitcy: Det är sådant som man sitter och skrattar i bilen åt när man lämnar betalstationen.:twitcy:
 
F

F.d. 8186

Guest
Sv: Längdens betydelse??

min husbil är jätteliten så det blir billigt :D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Ni vet väl att Öresundsbron fr.om idag tar personbilspris för husbilar registrerade som PB2.
:yes: :yes: Grattis, det blir billigt:yes: :yes:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Längdens betydelse??

Hade varit bättre om du sa det i morgon!För idag är det fortfarande 1April:twitcy:
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Längdens betydelse??

Har kommit hem efter en resa över broarna, vår bil är 6,30 väger 3400 kostar med brokort/bropass över öresundsbron 320 skk. Brokortet kostar c:a 270 skk om året, om man skall åka över bron tur och retur betalar sig Brokortet vid första resan. Normalpriset för vår bil är 600 skk. Över Storebelt 369 skk. med brobizz jag vill minnas att man erhåller 5% eller 10% i rabatt. Brobizzen i sig är kostnadsfri. Nisses pris om 310 är i dkk
Göran
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Längdens betydelse??

När man läser alla inlägg om vad det kostar att åka färjor är jag mycket tacksam mot min gamla arbetsgivare.
Vi som har jobbat på STENA LINE och är medlem i Stena Seniorclub åker Gratis med upp till 5 personer per bil. Tack till Stena, hls Kurt.b
 
Toppen