Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har en dammsugare på 12V som fungerer fint til vores brug.
Vi har en 2000w ren sinus inverter med peak på 3000w. Den kan klare hårtørreren, hvis du har batterikapacitet nok. Vi bruger et 100 Ah LiFePo4 lithium batteri, og vi har ikke stået på stolpe el siden vi fik dette batteri til vore 200 w solceller.
Har du möjligen märke och modell på den?
Eftersom vår husbil är ny och det satt ett bly/syra-batteri i den tyckte vi att det var bättre att komplettera med ett bly/syra-batteri till och köra slut på dem innan det är dags att ta steget över till LiFePO4. Vi har 2x105Ah vilket borde motsvara ditt LiFePO4-batteri i praktisk, uttagbar effekt (men jag är medveten om alla andra fördelar ditt batteri har). Vi har 120W solpanel idag, och kommer sannolikt att komplettera med ytterligare en panel på 120W.
När det gäller ditt batteri: Vilket fabrikat är det, var köpte du det, och vad kostade det?
Joe, vill du dela med dig lite om dina apparater (vad det är för märke och modell)?
Kommer inte ihåg namnet på dammsugaren men den är inköpt på Rusta och är en liten rund sak. Hårblåsen är en modell reseblås, tror den heter Baby-liss eller nåt sånt. Kaffebryggaren är en Krupps.
JOE
Tack Joe! När jag läser om bly/syra-batterier på nätet så ser jag att det finns något som kallas Peukert-effekten. I korthet innebär den att jag får ut mycket färre ampere-timmar ur batteriet om jag belastar det hårt, än om jag belastar det lätt. När vi pratar dammsugare, kaffebryggare och hårtork så blir det ju i storleksordningen 100A som man suger ur batteriet. Har du aldrig upplevt problem med att batteriet har för litet kapacitet eller att du dränerar det "för mycket" dvs under 50%?
Jag har inga som helst problem med strömuttag sen jag skaffade EZA. Helt fantastiskt. Jag ligger sällan eller aldrig inkopplad på elnätet längre.
JOE
EZA??? Vad är det?
Jag Googlade på det och hittade det här...
EZA 130 V2 - J.R Larmcenter
JOE