• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig året runt husbil?

Jocke72

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
30197
Medlemskap
2021
Hejsan!
Tänkte kolla lite med er som har mer vana av att använda husbilen året runt.
Vilka modeller är bäst på vinterhalvåret, halvintegrerade eller helintegrerade?
Jag lurar nämligen på att byta till en mer vinteranpassad modell, då vi har användning av husbilen mer eller mindre hela året.
Tackar för svar på förhand/ Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mitt valg var enkelt etter noen år med for dårlig isolasjon i en gammel husbil. Vi prioriterte bil med dobbelt golv og oppvarmet mellom golvene hvor all vanninnstalasjon var. Og helintegrert med isolerglass i sidevinduene foran, isolasjon som kunne senkes ned innenfor frontruten ga maksimal plass. Vi ønsket og vannbåren oppvarming for stille og jamn varme fremfor rask punktvis oppvarming fra luftbåren. Dette var grunnlaget da vi høsten 1999 sjekket markedet for å finne drømmebilen, i dag finnes denne oppskriften hos mange - den gangen var det kun N+B Flair som fyllte alle punktene på listen.

Eneste virkelige alternativ til helintegrert for maksimal varmekomfort er en alkove med isolervegg med dør mellom førerhytten og bodelen, isolasjon av førerhytten er nesten ikke mulig å få til innvendig - en utvendig isolasjon var for oss for komplisert.
 

Jocke72

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
30197
Medlemskap
2021
Prisklass,storlek,hur många ska åka,körkort,mm
Runt 350-400 000:- hade jag väl funderat kring.
Vi har en på cirka 6,5 m nu, så den storleken passar oss. Men sen beror det ju på hur planlösningen är ut.
Vi är två vuxna och tre stycken hundar så vi vill ha en husbil med garage bak med lucka från bodelen så vi kan ha en bur till hundarna där.
Jag har körkort tagit före -96 så det underlättar ju lite.
 

Jocke72

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
30197
Medlemskap
2021
Mitt valg var enkelt etter noen år med for dårlig isolasjon i en gammel husbil. Vi prioriterte bil med dobbelt golv og oppvarmet mellom golvene hvor all vanninnstalasjon var. Og helintegrert med isolerglass i sidevinduene foran, isolasjon som kunne senkes ned innenfor frontruten ga maksimal plass. Vi ønsket og vannbåren oppvarming for stille og jamn varme fremfor rask punktvis oppvarming fra luftbåren. Dette var grunnlaget da vi høsten 1999 sjekket markedet for å finne drømmebilen, i dag finnes denne oppskriften hos mange - den gangen var det kun N+B Flair som fyllte alle punktene på listen.

Eneste virkelige alternativ til helintegrert for maksimal varmekomfort er en alkove med isolervegg med dør mellom førerhytten og bodelen, isolasjon av førerhytten er nesten ikke mulig å få til innvendig - en utvendig isolasjon var for oss for komplisert.
Tack för svar!
Ja, jag har märkt att mycket av värmen försvinner ut genom förardelen på våran husbil också.
Hur är en helintegrerad husbil att åka med på vintervägar?
Jag har hört både ris och ros om dom.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mine har vært helt ok, bra tyngde på forhjulene - faktisk veldig tett på maksimal aksellast. Den ene var på Fiat Ducato ALKO AMC tandem understell, den andre var på Iveco Daily. Den første var 7 meter lang og den andre 8,7 meter og mellom 5 og 6 tonn avhengig av hva vi lastet første var under 5 tonn. Tunge biler med brukbart veigrep selv på is, men jeg kjørte stort sett etter forholdene så jeg ikke provoserte sidegrepet for mye når føret var dårlig. Hadde hver av bilene i 8 år.
 

Jocke72

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
30197
Medlemskap
2021
Mine har vært helt ok, bra tyngde på forhjulene - faktisk veldig tett på maksimal aksellast. Den ene var på Fiat Ducato ALKO AMC tandem understell, den andre var på Iveco Daily. Den første var 7 meter lang og den andre 8,7 meter og mellom 5 og 6 tonn avhengig av hva vi lastet første var under 5 tonn. Tunge biler med brukbart veigrep selv på is, men jeg kjørte stort sett etter forholdene så jeg ikke provoserte sidegrepet for mye når føret var dårlig. Hadde hver av bilene i 8 år.
Jo, man får ju anpassa körsättet efter väglag.
Så bra att få svar av en person som har egen erfarenhet av helintegrerad husbil!
Det var det som var ett frågetecken för mig vad jag skulle satsa på för modell.
 

Jocke72

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
30197
Medlemskap
2021
Lägger man på ett vintertäcke över vindrutan så blir det mycket bättre inomhusklimat. Dessutom minskar både kondens och värmeförluster. Det tråkiga är att man kan känna sig instängd. Hälsningar Göran Hellman
Jag köpte nåt billigt skydd på Biltema.
Passformen lämnar ju övrigt att önska, men just nu så var det bara mot solen.
Men jag märkte ju även skillnad en dag när det var ganska svalt ute när jag tog bort det så försvann värmen fort.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tyvärr har det utgått på Biltema så du får köpa på annat håll eller hoppas på att Biltema tar hem ersättare.
 
Toppen