• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcker lite diesel efter varje stopp

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Iveco
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Ospecificerat
Tvingades köra min turbodiesel med igensatt bränslefilter flera mil innan jag kunde byta. Efter bytet dök ett nytt fenomen upp. Den släpper ut c.a 1 dl diesel varje gång jag stannar motorn. Blev något skadat kanske då filtret var igensatt?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Det konstiga är att filtret är fullt hela tiden. Jag ser på marken att det har läckt men kan inte lokalisera källan. Finns det någon smart metod att hitta ursprungsläckan?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Tankade på Preem ACP diesel och fick efter den tankningen propp i bränslefiltret. Kan det vara så att den dieseln innehöll någonting "rengörande" som reulterade i stopp i filtret. Kan den dessutom ha haft en "rengörande" effekt på andra ställen så att gamla "tätningar" löstes upp?

Alla teorier mottages tacksamt.

Alve
 
F

F.d. 4879

Guest
Knappast troligt, tekniken har gått alldeles för långt fram idag för att något sånt skulle hända. Dom ända bilar jag har sett som har haft skit i bränslefiltren är dom som folk har råd att köpa men inte köra.. Man tankar i billigt skit, tömmer gamla oljetankar från villor mm. Där kan man snacka om att snålheten bedrar visheten.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Det kände jag inte till, att man inte är nogräknad med vad man fyller i tanken. Om man som jag kör flera hundra mil och genom olika städer i Europa så vill man inte ha tyvstopp vid varje trafikljus.

Har inte fått något värdefullt tips om hur jag skall kunna lokalisera läckan ännu. Det läcker förmodligen inte under körning utan endast direkt efter stopp. Det är inte så trevligt att veta att man lämnar efter sig några fläckar brunt gräs på varje campingplats.

Efter stopp på asfalt kan jag se två runda små pölar och några smådroppar längre bak. Men samtliga under motorn. Dieseln följer naturligtvis olika stag och prylar men har antagligen en enda källa. Hu hittar man ursprunget??

Jag lovar att prova alla förslag.

Alve
 
F

F.d. 4879

Guest
Ok! Börja med att tvätta av motorn så att du får bort all diesel samt skit, även på undersidan. Har du det inte så köp ett par uppkörningsramper (finns på Mekonomen för en rätt peng), kör upp bilen på dom och låt den stå där och torka en dag om du inte har tryckluft och kan blåsa den torr. Starta sen motorn och låt den gå sådär 15 minuter, stängsen av den. Lägg dej under med en bra lampa och kolla varifrån det läcker. En verkstad kommer att göra precis samma sak även om han som kollar är en lärling på 16 bast.. Har du en bra kamera så ta en bild! Finns säkert många här som kan komma med ett bra och seriöst tips om vad det är.
 
Toppen