• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läcker Glykol

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Hej Idag var jag och kollade till min husbil (Fiat 2,8 -05) som står i kall garage såg att det läckkt glykol under bilen expassionstjärlet är tomt som rymmer ca 2,5liter var nog så mycke som låg under bilen kollade glykolen som håller 32 grader var kan ha hänt ???
:confused:
Mvh Thomas

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Läcker Glykol

Det här ämnet var uppe i en tråd i slutet av förra vintern och då blev jag lugn. Jag har också samma problem med att kylarvattnet försvinner när det är riktigt kallt. Men då konstaterades att vi som hade detta problem har kylarvattnet kopplat till ett extra element någonstan i bodelen, och det var någonstans på den vägen som kylarvattnet försvann. Jag är lugn nu, och låter vattnet rinna ut och när jag startar upp bilen igen i vår så fyller jag lugnt på med glykol o vatten. Jag vill minnas att det var mest bara expantionskärlet som blev tomt. Så mitt råd: Ta´t lugnt och fyll på i vår när du startar upp.

Mvh
larsemil

F

F.d. 3077

Guest

Hej Idag var jag och kollade till min husbil (Fiat 2,8 -05) som står i kall garage såg att det läckkt glykol under bilen expassionstjärlet är tomt som rymmer ca 2,5liter var nog så mycke som låg under bilen kollade glykolen som håller 32 grader var kan ha hänt ???
:confused:
Mvh Thomas
Om det någon gång läcker så är det när det är rigtigt kallt ,någonstans har materialet krympt mer än slang och klämma och glykolen läcker ut först ,vattnet sedan när en rejäl läcka uppstår.
Den bästa lösningen är att dra alla slangklämmor nu när det är ordentligt kallt vid kall motor,detta är inte något kul jobb,jag försäkrar men effektivt,det läcker inte nått mer.
Mvh Bernt

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Om det är fråga om Aldes värmeväxlare och tillhörande Hella cirkulationspump så kan det vara en tätning i denna pump som inte tätar. Jag hade själv detta problem och fick pumpen bytt på garantin. Enl. servicekillen var detta ett vanligt problem då Hella hade levererat ett parti pumpar med denn brist.

Senast ändrad:

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026

Tack för svaren ringde just nu till Husbilslandet där jag köpte den för tre månadersen var bara lungn vi fixar det till våren sa dom på husbilslandet du har ju garanti
:):):)
:):):):)

Senast ändrad:

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026

Hej på er där ute i kylan
Nu tror jag att jag hittat läckan den är troligen i koplingarna vid elmentet under bordet fram skruvade i sär lite såg att det var glykol där så det blir att lämna in den på verkstan
Ha det gott:)

Senast ändrad:
Toppen