• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande tv-mast

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Hej, nu 1 år efter inköp av husbilen så läcker det in vatten i takgenomföringen till tv-masten, alltså inne i genomföringen rinner vatten längs masten och ner i garderoben, är det någon som haft samma problem och hur har ni åtgärdat problemet? Det är en Glomex-mast och fäste

Thomas

Senast ändrad:
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Läckande tv-mast

Har hatt det samme. Om det er forhandler som har montert gjenomføringen så er det garangti.
Vær oppmerksom på at om det blir stående vann eller fukt i taket så vil det mugne og den lukten setter seg og er ikke god å få vekk. Kutt opp så det får luft og tørker opp straks. Min forhandler sa jeg skulle vente så skulle han fikse det senere. Det var ikke lurt jeg bytte bil lukten var der selv om taket ble fikset.
Lykke til.

F

F.d. 25023

Guest

I förra bilen hade vi en antenn som läckte längs röret, alltså inte genom genomföringen av det yttre röret genom taket utan mellan det yttre och inre rörliga röret.

Det enda sättet att stoppa det var att ta ner antennen ändä ner, då var det tätt.

Jag tror att själva konstruktionen av antennrören och deras tätning var dålig.

hälsn
jyrki

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Precis så är det hos oss också, får väl pilla isär grejorna och se hur det ser ut

Thomas

F

F.d. 52945

Guest

Hej!

Inte för att det tillför någon hjälp till er som redan är drabbade..men när jag beställde min nya husbil förra året så beställde jag en "fast" rundstrålande antenn för att motverka läckage. På en av mina tidigare bilar hade jag detta problenm och man hade alltid oro så fort det regnade eller kom en störtskur el. när snön började tina på taket.
Negativt med en fast rundstrålande antenn tycker jag att det kan vara lite svårare att få hetäckande täckning på alla kanaler..men det uppväger ändå oron för vattenskador!

Mvh
Pilot

F

F.d. 3297

Guest

Tråkigt att slitage redan inträtt.
Men efter byte av packning så finns det kiselspray att blåsa på maströret så blir inte slitaget så stort.
Uggleboets packning äör förmodligen från bilens byggtid -87 och än håller det tätt!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det låter ganska otroligt att tätningen redan skulle vara utsliten, kolla först om masten är rakt monterad så att den inte spänner i genomföringen i taket?

Toppen