• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande lastbilsdäck

F

Flow

Guest
Är det vanligt att behöva toppfylla lastbilsdäck 1-2ggr/v oavsett stillastående eller långfärd? Jag har 5bar bak och 6.2bar fram och det känns onödigt att behöva kolla dem så ofta. Om nej, vad kan vara fel? Jag vet att åtminstone bakdäcken är sandbalanserade och optimalt bör de då fyllas med flödande tryck. Detta är ju dock inte alltid möjligt...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckande lastbilsdäck

Det hender det oppstår en lecka mellom stålventil og felg. I noen tilfeller holder det med å stramme en mutter som er på ventilstammen nede ved felgen. Men som regel ender en med å bytte ventil - pakningen på innsiden av felgen blir gjerne skadet om det er en lekasje,

F

Flow

Guest

OK Knut, fast jag har aluminiumfälgar och brons (motsvarande) ventiler, samma problem ändå?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Samme konstruksjon, så ja metallstammen på ventilen har en krage på innsiden av felgen og en pakning mellom kragen og felgen. På stammen er der en mutter som skrus ned til felgen - er denne ikke dratt til korrekt så oppstår det en lekasje. Mest kul er denne om den først oppstår under fart.

Dette kan kontrolleres - ha på såpevatn så hele mutteren og omgivelsen er våt - press så ventilen i alle retninger og se om det bobler. Bobler det ikke uten sidepress, men bobler med press så kan en trekke til mutteren og teste igjen til en ikke klarer å få til bobler.

Thomas.A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2026

Det kan vara korrision mellan däck och fälg. Då kan det uppstå smyg läcka.

Med vänlig hälsning Thomas

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det alla däck ? Om inte så kan do upptäcka läckaget i dom enorma "vattenkar" som många däckhandlare har genom att trycka ner dom där i och se vart luftbubblorna kommer .

Det finns väl bara 2 ställen det kan läcka , mellan fälg och däck samt vid ventilen såvida du inte har något i slitbanan som inte skall vara där .

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Är det alla däck ? Om inte så kan do upptäcka läckaget i dom enorma "vattenkar" som många däckhandlare har genom att trycka ner dom där i och se vart luftbubblorna kommer .

Det finns väl bara 2 ställen det kan läcka , mellan fälg och däck samt vid ventilen såvida du inte har något i slitbanan som inte skall vara där .

Det kan läcka på ett ställe till - en spricka i fälgen (aluminium). Det råkade vi ut för i Frankrike 2012.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Du har en smygpunka som måste kollas! Det kan vara en spik i däcket, läckande fälg eller ventil!

F

F.d. 58882

Guest

Det kan läcka på ett ställe till - en spricka i fälgen (aluminium). Det råkade vi ut för i Frankrike 2012.

Om en spricka befaras så bör detta kollas upp! En spricka i ett gjutgods kan utan vidare varning propagera med följden att fälgen brister. Har jobbat många år med kvalitetssäkring mot leverantörers tillverkning inom flygbranchen så jag har på fötterna för mitt påstående. Ett krav inom denna branch är att allt gjutgods röntgas eller ultraljudsundersöks för att upptäcka sprickor, porer eller inneslutningar. Detta tror jag inte görs på en fälg som kostar några tusenlappar & ibland billigare än så. Är det en spricka så måste man borra 2 stopphål ( ett i varje ända av sprickan) & sedan svetsa. Nackdelen med svetsning i en aluminiumfälg är att den formförändras & ytan förstörs vilket gör att ett utbyte är att föredra. Är det däremot porer så kan man täta genom att använda en lättflyktig färg eller ett lättflyktigt tätmedel som appliceras inifrån.

Bennie

Thomas.A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
14461
Medlemskap
2026

Är det bak däcken som läcker som har sandbalansering, när man sandbalanserar så skall man ha speciella ventilnålar. vanliga ventilnålar kan börja läcka när man pumpar däcken.

Thomas

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Om en spricka befaras så bör detta kollas upp! En spricka i ett gjutgods kan utan vidare varning propagera med följden att fälgen brister. Har jobbat många år med kvalitetssäkring mot leverantörers tillverkning inom flygbranchen så jag har på fötterna för mitt påstående. Ett krav inom denna branch är att allt gjutgods röntgas eller ultraljudsundersöks för att upptäcka sprickor, porer eller inneslutningar. Detta tror jag inte görs på en fälg som kostar några tusenlappar & ibland billigare än så. Är det en spricka så måste man borra 2 stopphål ( ett i varje ända av sprickan) & sedan svetsa. Nackdelen med svetsning i en aluminiumfälg är att den formförändras & ytan förstörs vilket gör att ett utbyte är att föredra. Är det däremot porer så kan man täta genom att använda en lättflyktig färg eller ett lättflyktigt tätmedel som appliceras inifrån.

Bennie

På däckverkstad i Frankrike konstaterade vi att det var en spricka - vi trodde att det var smygpunka o/e ventilläckage. Hade jag känt till att det var en spricka i fälgen hade jag naturligtvis inte vågat köra på den. Fälgen skrotades omgående och vi bytte till reservdäcket som vi alltid släpar omkring på. Senare på resan i sydfrankrike fick vi en "riktig" punktering och tvingades till bärgning av bilen - reserven satt ju redan på - men det är en helt annan historia.

Toppen