• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande gråvatten

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det mest förbjudna för husbilsfolket; det har börjat droppa från gråvattentanken.

Misstänkte att skräp kommit emellan, men fick ut något segt silikonliknande.

Det är tydligt att hela låset måste bytas. Den stora husbilsfirman menade att det var en svår operation då man måste ta sig in i tanken utifrån (inifrån bilen en plåtis) för att hålla emot skruvarna.

Själv tycker jag att det lite ljusare partiet närmast tanken verkar svetsat till tanken och att skruvarna gängas in här (utan mutter på baksidan).
I så fall skulle det vara enkelt att byta själv (om inte skruvarna är fastrostade). Det verkar finnas ersättningsventiler till anständigt pris.

Någon med erfarenhet?


Skärmbild 2023-07-12 154456.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det mest förbjudna för husbilsfolket; det har börjat droppa från gråvattentanken.

Misstänkte att skräp kommit emellan, men fick ut något segt silikonliknande.

Det är tydligt att hela låset måste bytas. Den stora husbilsfirman menade att det var en svår operation då man måste ta sig in i tanken utifrån (inifrån bilen en plåtis) för att hålla emot skruvarna.

Själv tycker jag att det lite ljusare partiet närmast tanken verkar svetsat till tanken och att skruvarna gängas in här (utan mutter på baksidan).
I så fall skulle det vara enkelt att byta själv (om inte skruvarna är fastrostade). Det verkar finnas ersättningsventiler till anständigt pris.

Någon med erfarenhet?


Visa bilaga 229409

Är utloppet såpass stort att du får in handen kan du ju känna efter om det finns lösa muttrar på insidan, annars kolla med spegel och ficklampa eller endoskop. För mej ser det ut som att det inte bör vara något större problem att byta utifrån!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker det ser ut som det kan vara gängade hål i den ljusare/inre flänsen. Jag skulle provlossa en skruv, det ser även ut som man kan pressa in fingrarna ovanför den inre flänsen där isolermaterialet syns, då borde du kunna känna ev. mutter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl vara så att det sitter en ring på insidan av tanken med hål för skruvarna och muttrar på det. Jag har själv råkat ut för att bryta av en sådan där ventilen satt på ett förlängningsrör med flänsar mellan tank och ventil. Röret gick av och jag kunde känna muttrarna på insidan av tanken när jag stack in fingrarna genom hålet. Som tur var hade jag en liten fast nyckel i rätt dimension gjord i plåt (ni vet sådan som följer med diverse prylar som skall monteras efter köp) som jag kunde böja och sticka in i tankhålet och på så sätt vara mothåll när jag skruvade.

Själva bladventilen, som inte tog skada, gick att montera isär i form av två halvor med mellanliggande spår för dragstången, själva bladet och en packning kring hålet på ömsom sida av bladet. Lätt att rengöra och smörja upp och sedan återmontera.

Detta hände på vintern 1989 eller 1990 så det kanske är andra konstruktioner på bladventilerna nu.

//Michael, medlem
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Återkoppling.

Kranen är nu reparerad. Var enkelt efter att bilen blev lyft så att man kom åt skruvarna. Satt lite hård men gick fint att ta av. Muttrarna satt fastsvetsade på insidan av tanken. Sedan bara att lyfta ut. Det räckte med att byta de två gummipackningarna.

Lite historia i samband med bytet. Den stora firman kunde göra det, men först september (vi är i början av juli), I frustration köpte jag kranen för att försöka själv. 1.229:- för det som enligt bilden ovan rör sig om cirka 300:-. När det visade sig att det bara var packningarna som behövde bytas tog jag dem ur satsen med avsikt att köpa ett par nya och stoppa tillbaka. Men det gick inte, de hade inga sådana.

Efter lite förhandlingar kom vi överens om återköp kunde ske om jag själv skaffade packningarna och lägga tillbaka. De har jag nu fått för 30:- styck. Visserligen lite frakt på det. Jag vågar inte tänka på vad det skulle kosta om jag överlåtit arbetet till firman.

Sensmoralen: de stora firmorna göra vad de kan för att skinna oss.
 
Toppen