• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande färskvatten vid överfyllnad

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Jag har en Pössle roadstar 600 L 2015 med vatten påfyllnadsproblem. Fyller jag på 75% inga problem. Skulle jag råka fylla färskvatten så fullt att att det rinner ut ur påfyllninge, så börjar det rinna vatten på golvet. Speciellt märkbart när man står i nedförsbacke. Verkar som att övefyllnadskyddet läcker in i bilen. Påfyllnadsröret verkar sitta fast som det ska. Någon som har varit med om liknande?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade samma problem på vår Frankia 680 från 1999.

Efter en del sökande hittade jag felet. Tanken läckte vid överfyllnadsslangens genomföring. Det gick endast att komma åt via tankens inspektionslucka. Jag kletade tätningsmassa runt slangen vid genomföringen inne i tanken, sedan var problemet löst.
 

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Problemet löst. Det är den stora O-ringen original som är för stel och inte tätar. Hustrun kom på lösningen när vi var på IKEA. Packningarna till de runda plastburkarna 365 kan köpas i 4 pack. De passade perfekt på det röda locket. Jag vred packningen så den plana delen var nedåt mot tanken. Vips var det tätt.

IKEA 365+ Matlåda med lock - IKEA
 
Toppen