• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckande AC kompressor

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Någon som vet om det finns O-ringar att byta för gavlarna i AC-kompressorn på en GMC? Provtryckte och det läcker där.

Bilagor

• AC_Kompressor.JPG
    AC_Kompressor.JPG
    63 KB · Visningar: 397

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025
Sv: Läckande AC kompressor

Avanta har säkert det du behöver ring före kl tre och du har det nästa dag.
avantia.se

Argos 747

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Finns det lim som skulle fungera att försöka få i fogen?
Det är väl ytterst sällan någon öppnar en kompressor så man kanske skulle prova limma ihop den genom att putsa fogen från utsidan...
Lite vansinnigt men det kan ju lyckas.
Finns ju rätt penetrerande lim för rörtätning.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja då har man fått isär lite och ser dimensionen på O-ringen. Boet i flänsen är 110mm och utsidan på kompressordelen 106,6mm. Mellanrum 1,7. Förslag på dimension? Någon som vet modellnamnet?
Mittensektionen läckte inte så den tänkte jag lämna och hoppas den e tät fortfarande efter behandlingen.
Ska man smörja nåt annat på O-ringarna än olja vid återmontering?

Bilagor

• AC1.JPG
    AC1.JPG
    141,9 KB · Visningar: 4
F

F.d. 14324

Guest

Hej Bysmeden.

Jag har googlat lite och hittade några o-ringar hos Kullager. se som kanske kan fungera. Jag har handlat ett par gånger av dem via internet och det har fungerat bra hittills.

Den här verkar vara i klenaste laget men måtten den har verkar stämma hyfsat bra efter dina mått: O-RING 107, 7x1, 78 FPMÂ

Men den här kanske kan passa också om det går att klämma in den: O-RING 105x2 FPMÂ

Jag tittade bara på o-ringar som är tillverkade i viton och du, om det inte är för krångligt tycker jag att du ska byta den sista återstående o-ringen på en gång, bara för att liksom.:D

Jag hittade inget gummimonteringsfett (?) på deras sida men det borde de ha, du kan ju fråga dem om du handlar av dem.

mvh jocke

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Hej Bysmeden.

Jag har googlat lite och hittade några o-ringar hos Kullager. se som kanske kan fungera. Jag har handlat ett par gånger av dem via internet och det har fungerat bra hittills.

Den här verkar vara i klenaste laget men måtten den har verkar stämma hyfsat bra efter dina mått: O-RING 107, 7x1, 78 FPMÂ

Men den här kanske kan passa också om det går att klämma in den: O-RING 105x2 FPMÂ

Jag tittade bara på o-ringar som är tillverkade i viton och du, om det inte är för krångligt tycker jag att du ska byta den sista återstående o-ringen på en gång, bara för att liksom.:D

Jag hittade inget gummimonteringsfett (?) på deras sida men det borde de ha, du kan ju fråga dem om du handlar av dem.

mvh jocke
Jag tror nog att 2mm modellen skulle fungera. Den befintliga är ovalklämd c:a 1,7x3mm. Får se om man får den i klyv.... men det verkar inte vara skruv utan den suger fast i gummitätningen.
/Anders

F

F.d. 14324

Guest

Ett snitt på måtten 1,7 och 3 mm borde kanske hamna på en o-ring på ca2,3-2,4 mm.
Det brukar inte vara helt lätt att mäta begagnade o-ringar och det har du säkert märkt nu.
Jag googlade lite till men än så länge har jag inte hittat nån som passar bra med 2,4mm*ca 107mm. kollar lite till.
Möjligt att den här skulle passa: O-RING 101, 3x2, 62 FPMÂ
Priserna på dem gör det inte lockande att köpa allihop och prova sig fram, men vänder man på det så kan kyla i bilen vara guld värd en varm dag.:D

mvh jocke

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ett snitt på måtten 1,7 och 3 mm borde kanske hamna på en o-ring på ca2,3-2,4 mm.
Det brukar inte vara helt lätt att mäta begagnade o-ringar och det har du säkert märkt nu.
Jag googlade lite till men än så länge har jag inte hittat nån som passar bra med 2,4mm*ca 107mm. kollar lite till.
Möjligt att den här skulle passa: O-RING 101, 3x2, 62 FPMÂ
Priserna på dem gör det inte lockande att köpa allihop och prova sig fram, men vänder man på det så kan kyla i bilen vara guld värd en varm dag.:D

mvh jocke
Ja kyla i bilen är skönt så det gäller att kämpa vidare. Annars får man väl leta nån begagnad kompressor. Kan ju i nödfall köra generatorn och bodels ACn.
/Anders

F

F.d. 14324

Guest

Står det något nummer på kompressorn som fortfarande går att se?

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Det kanske går att identifiera kompressorn och dess reservdelsnummer med hjälp av någon av de här sidorna med hjälp av modell och år.

Compare: GMC Replacement Parts at The Parts Bin
GMC A/C Compressor from Discount AC Parts
GMC AC Compressor - GM A/C Compressors - Air Conditioner Compresser

Sen går det kanske att använda sökfunktionen hos bildelsbasen och med lite tur kanske det går att hitta en kompressor.

Annars är nog Osbyskroten ett ställe att leta på.

mvh jocke

Toppen