• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckand kylarslang!

F

F.d. 30146

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.5 "sugdiesel"
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs BUS
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Kylsystem
Hej på er!
Först måste jag bara säga detta- jag förstår att den del ("kylarslang") jag letar efter blir svår att exakt beskriva var den sitter, eller hur den sitter utifrån min beskrivning, men jag ska försöka förklara så gott det nu går.
Jag har även försökt att ta kort på på "kylarslangen", men det är så förbaskats trångt kring själva slangen så jag kan inte ta ett kort som blir bra, tyvärr.
Och det är ingen av de slangar som går till/från kylaren.

Jag har ett läckage från en slang som sitter fäst på "undersidan" av termostathuset, slangen "pekar" snett nedåt mot torpedväggen, för att sedan i en 90 graders vinkel åt vänster träs på ett rör som löper längs motorn.
Jag har lyckats att ta bort slangen och konstaterat att slangen har sprickor i sig p.g.a ålder och för hårt dragna slangklämmor.
Jag har sett slangar som har en 90 graders böj, men dessa kan jag ej använda då den slang jag söker har en 90 graders kurvering, och en "uppåtsträvande" bit som ska träs på termostathuset.

Det här blev långt, och jag inser ju att det blir svårt att förstå vilken slang jag menar. Jag har kollat med www.axel-augustin.de men tyvärr inte hittat den slang jag söker, så nu ställer jag mitt hopp till alla här på forumet.

F

F.d. 30146

Guest
bossebagare skrev:

Tack för svar.

Jag har kollat på den typen, problemet är bara det att den slang som läcker är c:a 200mm lång, och jag tror inte att den relativt långa slangen går att forma (böja) så pass mycket utan att det blir tvära veck på slangen, dessutom är det ena röret där slangen ska på 38mm i ytterdiameter, och den andra är typ 35mm.
Men de olika skillnaderna i diameter kanske inte kommer att göra något, det kanske går att dra dit slangen så det inte läcker.
Men jag får söka vidare.

Pelle61

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
De slangarna Du blev hänvisad till är faktiskt riktigt bra som universal, så det BORDE gå. De är ju gjorda för att inte vika sig trots snäva vinklar. De fanns ju i många olika dimensioner. Välj den större diametern och sätt slutänden av den slang Du monterat bort på den tunnare anslutningen och trä sedan denna ovanpå. Funkar säkert ok.

Toppen