• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage skarv gråvattentank

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Har ett läckage i skarven mellan avloppsrör och gråvatten tank. Röret är bara inskjutet en bit i tanken.
Funderar på att täta med butyl eller silicon
eller någon som har ett annat förslag.

LassE W

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckage skarv gråvattentank

Hejsan, jag antar att avloppsröret går in i tanken högt upp, och det läcker när det skvalpar runt inne i tanken. Det brukar ofta bara vara instucket för att kunna röra sig lite, och troligen för enkel montering/demontering.
Silicon brukar inte funka så länge på feta plastdelar. Om du först kan komma åt att rugga upp ytorna vid skarven lite med grovt slippapper eller kanske en stålborsttrissa på en borrmaskin.
Sedan blir nog typ Casco Marin, Bostik Maxi Bond, Sika eller kanske vindrutetätning, som alla torkar till en gummimassa hållbarast.
Du behöver också kolla så otäthten runt röret inte är tänkt som ventilation av tanken. Om allt är tätt så skall det finnas en liten ventilation i uppkant av tanken. Annars kan det lukta illa inne i bilen om tanken jäser lite i värmen och övertrycket måste upp genom vattenlåsen i diskbänken och handfatet.

(Eller är det tömningsröret med kran du syftar på ? För då bör det nog sitta fast hårt, och ev. plast-svetsas fast.)

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckage skarv gråvattentank

Aha, Du kan ju försöka med samma metod i alla fall, men jag antar att det finns risk att det vickar och rör på sig. Prova med någon av "gummi"massorna om du vill, och lägg på rätt mycket.
Svetsa plast är lite besvärligt, och man behöver plaststavar av rätt plaskvalité och en termostatreglerad hetluftpistol för att lyckas. Firmor som lagar trasiga plastkofångare m.m. kan ev hjälpa till att svetsa.

M.v.h. JANKRO.

Toppen