• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Läckage Maxxfan fläkt

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2024
Jag fick monterat en Maxxfan fläkt på min Adria Sonic Supream 710 av en auktoriserad återförsäljare för ca 2 år sedan. Har fått vattenläckage, och i samband med det konstaterar jag också att man inte monterat fläkten i den ram som finns från fabrik för montering a tex AC. Nu har man istället sågat av en av tvärgående takbalkarna. Se bild.

Min fråga till er i klubben, är det en fackmanamässig installation, har man försvagat takets bärighet och kan detta bidragit till större rörelse som i sin tur orsakat läckage.

Gissa och tro kan jag göra själv vore tacksam om ni som har erfarenhet eller jobbar/jobbat med husbilar/husvagnar kan ge mig mer kunskap inför dialogen med återförsäljaren.

PS, jag kommer inte i detta läge berätta vilken åf som det är.
 

Bilagor

  • Inkedimage_67205377.jpg
    Inkedimage_67205377.jpg
    3,8 MB · Visningar: 242
  • image_67125761.JPG
    image_67125761.JPG
    2,1 MB · Visningar: 239

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, eftersom du inte vill ha några halvgissningar vilket mycket i sådana här sammanhang blir när det kanske inte finns glasklara svar på hur man skall göra.
Men det är ju inte direkt onödigt att ta bort isolering m.m. en bit in mellan ytter och innertak så man kan montera/limma en egen träram mellan just ytter och innertak som håller distansen och stumheten/måttet på taktjockleken och därmed hjälper upp förmågan att styva upp taket mot luckans ytterram och hålla tätt.
(Med "bara" isolering mellan ytter och innertak så kan ju takytan fjädra lite mot luckramens tätyta, kanske vid hetta, sol och kyla.)
En träram har jag alltid gjort när jag monterat en ny lucka/eller större, och det bara funnits isolering mellan ytter och innertak, även om jag inte gjort det lika ofta som proffs. En MaxxFan sliter/vibrerar ju också lite mer för den väger ju en del, och så kan man ju ha den fullt öppen när man kör.
Att just en regel är avsågad har nog ingen betydelse men en ny ram runt hela hålet skulle varit bra för att få just yttertaket styvt.............. Och varför de inte använt ramen som tydligen finns. Platsbrist på taket för att något annat sitter i vägen ???

Något som vi ofta kommer fram till här är..... "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma." Vilket tyvärr stämmer allt för ofta när problem tas upp här på monteringar och andra arbeten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har även sett att man kan ställa/trä in plåtbleck i isoleringen mellan ytter och innertak för att styva upp avståndet/tjockleken på taket, men det har man mera nytta av om det hela kläms fast med innerramen. Om ytterramen är skruvad fast med skruvhålen som finns i Maxxluckan ner i taket så skader det inte heller om träramen går in så långt mellan ytter och innertak att skruvarna drar även i träramen och inte bara i takplåten/glasfiberplasten.
(Hoppas det blev begripligt utan bild.)
Det tar ju i.o.f. rätt mycket tid att få dit en träram men...........

Ps.2.(senare) Vill bara tillägga/förtydliga att innerramen gör ju inget extra för att hålla fast luckan, den sitter bara som prydnad på MaxxFan och skruvad enbart i innertaket. Det är därför sådana där plåtdistanser i isoleringen inte gör någon större nytta på en MaxxFan.
Så hela luckan sitter ju fast med överramen på taket och därför bör det vara plant och styvt.
Om man monterar en träram mellan ytter och innertak så kan man ju även dra några extra skruvar från sidan på ytterplastramen in i träramen före det att man monterar ytterdel och innerram så får man massor med mer håll på fastsättningen av MaxxFan.
(Hoppas även det blev begripligt utan bild.)
 
Senast ändrad:

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2024
Hejsan, eftersom du inte vill ha några halvgissningar vilket mycket i sådana här sammanhang blir när det kanske inte finns glasklara svar på hur man skall göra.
Men det är ju inte direkt onödigt att ta bort isolering m.m. en bit in mellan ytter och innertak så man kan montera/limma en egen träram mellan just ytter och innertak som håller distansen och stumheten/måttet på taktjockleken och därmed hjälper upp förmågan att styva upp taket mot luckans ytterram och hålla tätt.
(Med "bara" isolering mellan ytter och innertak så kan ju takytan fjädra lite mot luckramens tätyta, kanske vid hetta, sol och kyla.)
En träram har jag alltid gjort när jag monterat en ny lucka/eller större, och det bara funnits isolering mellan ytter och innertak, även om jag inte gjort det lika ofta som proffs. En MaxxFan sliter/vibrerar ju också lite mer för den väger ju en del, och så kan man ju ha den fullt öppen när man kör.
Att just en regel är avsågad har nog ingen betydelse men en ny ram runt hela hålet skulle varit bra för att få just yttertaket styvt.............. Och varför de inte använt ramen som tydligen finns. Platsbrist på taket för att något annat sitter i vägen ???

Något som vi ofta kommer fram till här är..... "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma." Vilket tyvärr stämmer allt för ofta när problem tas upp här på monteringar och andra arbeten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har även sett att man kan ställa/trä in plåtbleck i isoleringen mellan ytter och innertak för att styva upp avståndet/tjockleken på taket, men det har man mera nytta av om det hela kläms fast med innerramen. Om ytterramen är skruvad fast med skruvhålen som finns i Maxxluckan ner i taket så skader det inte heller om träramen går in så långt mellan ytter och innertak att skruvarna drar även i träramen och inte bara i takplåten/glasfiberplasten.
(Hoppas det blev begripligt utan bild.)
Det tar ju i.o.f. rätt mycket tid att få dit en träram men...........
Tack Jankro
Försöker just nu bilda mig en uppfattnng hur jag ska gå vidare, ditt inlägg ger ett antal bra uppslag och lösningar. Dialogen med ÅF är precis påbörjad då "cheferna" är på semester. Husbilen är en 2020, tyvärr finns fukt i taket orsakad av otäthet mellan taket och fläkten så det är inte en fackmannamässig montering som har utförts.
MVH Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Jankro
Försöker just nu bilda mig en uppfattnng hur jag ska gå vidare, ditt inlägg ger ett antal bra uppslag och lösningar. Dialogen med ÅF är precis påbörjad då "cheferna" är på semester. Husbilen är en 2020, tyvärr finns fukt i taket orsakad av otäthet mellan taket och fläkten så det är inte en fackmannamässig montering som har utförts.
MVH Lasse

Hej igen, en stund så här senare så kom jag på en grej som jag inte vet om det har någon betydelse för tätningen. Men man monterar ju ramen först i taket efter bästa förmåga och tätning, sedan stoppar man ner själva hela MaxxFan'en i den och skruvar fast den i ramen med fyra skruvar, och sist innerramen som sitter enbart i innertaket.
Det jag funderar på och som jag gjorde när jag för rätt länge sedan monterade en hel MaxxFan och även straxt efter när jag tittade över en annan var att dra en silikonsträng som extra tätning på utsidan där "diket" som funkar som en slags tätning mellan ramen och fläktenheten är runt hela enheten, lite trångt i framkant visserligen, men det går.
I "diket" så sitter det en gummitätning, men som sagt det blev en silikonsträng som extra tillägg.
Jag vet inte om det kan läcka där om det störtregnar och vattnet studsar mot taket och snett upp under kåpan, men "diket" kan troligen bli utsatt för vatten men kanske utan fara.......
Att jag använde silikon berodde på att det går ju att demontera om man skall ta bort enheten från ramen, men bättre tätning åt sikahållet skulle göra det nästan omöjligt.
Om man har luckan öppen och tittar från utsidan så förstår man vad jag menar med "diket". Men åter, jag vet inte om det hjälper upp tätningen på grundkonstruktionen förutom ordinarie bra tätning mellan ramen och taket naturligtvis.... Men det gör säkert ingen skada i alla fall.

Lite sen extra upplysning men... M.v.h. JANKRO.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Jag stod i ett "monsunregn"utan dess like över natten till idag i Dalarna och precis som Jankro skrev ovan läcker det in genom "Diket/Rännan" på framkant av fläkten.

Jag har tätat längs med bakkant och sidorna när jag monterade fläkten men kom inte åt på framkant då luckan är i vägen.
Jag får konstruera en böjd "pip" för tuben så jag får in tätningsmassan i framkant med.

Vad som hände är att min bil som har alkov har en "backe" ner bakåt från alkovtaket till resterande tak bakom. När det regnade så fick vattnet fart ner för denna "backe" och sen träffade denna flod av vatten Maxxfan fläkten. Eftersom mängden var så stor med hög fart så kom vattnet in i "Diket/rännan" med läckage in som resultat.

Är detta en felkonstruktion? Annars supernöjd med fläkten.

MVH/Sakke
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Sakke, såg inte ditt inlägg förrän idag tyvärr. Bra på sätt och vis att jag inte varnade i onödan.
Höjden på "dikets" kanter är ju högre på insidan än på den synliga utsidan där man ev. kan hjälpa till med lite tätning, så vattennivån borde normalt inte kunna höjas så det bara rinner in, men med skyfall och vind m.m. så kändes inte tätningen hundra procent, och sedan är det ju en i gummitätning i botten på diket som borde stå mot om man trycket fläktenheten nedåt när man drar fast de fyra skruvarna som håller den i ramen, men jag hade ändå en fundering på att lite extra säkerhet där inte var helt onödigt i vissa fall.

Tack. M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag gjorde en böjd pip som förlängning till plastpipen en gång för länge sedan.
Ett kopparbromsrör på 1 dm. Kona ut det i ena änden, stoppa in det i en ren plastpip från stora änden så röret går ut men konan gör att det fastnar i plastpipen och tätar. Böj röret till lämplig form och..........

Jag är också helnöjd med fläkten, som i alla fall i Sverige kan göra en solig dag utan skugga riktigt skaplig även inne i bilen med bara någon/några Amp. från solpanelerna som drivmedel.
 
Senast ändrad:
Toppen