• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage i / runt takluckan när det regnar?

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Är det någon som bytt eller reparerat den stora Heiki tak luckan?
Som lite tur i oturen så var jag inne i husbilen före påsk och monterade farthållare inför kommande lång resa helgen före påsk,

En dag regnade det ordentligt och när jag gick från bodelen in till förarplatsen droppade det på mig, titta upp och såg en liten vatten droppe framtill på Heiki luckan, tittade på golvet och naturligt vist var det en ”pöl” på mattan (gångmattan) plockade då bort sargen runt takluckan och skulle lägga ner den på sängen när jag upptäckte att den var full med vatten,

Läckaget ser ut att vara mellan luckan och taket, dessbättre verkar det ha uppstått helt nyligen,
Både på träet och i luckan ser det i som färskt regn vatten,

Så min stora fråga till den samlade expertisen inom klubben är:

Listen runt luckan uppe på taket var så torr att den följde med när jag gjorde rent runt luckan, det var bara att dra så följde 80 % av listen med!

Räcker det att täta bara den övre kanten uppe på taket eller måste man plocka bort hela luckan och täta mellan lucka och tak?
Och framför allt, vad använder man för tätnings massa så det blir tätt och håller sedan ?

Tacksam för alla råd

Lennart

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Läckage i / runt takluckan när det regnar?

Hur ditt problem ska lösas vet jag inte men eftersom du nämnde att listen var torr, kan jag nämna att vi fick tipset att man skulle smörja listerna med Försvarets hudsalva. I förebyggande syfte alltså.
(Ett sidospår - jag vet och ber om ursäkt för det:oops:)

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Menar du gummilisten som tätar mellan "glas"luckan och sargen så byt list och spola sedan vatten med med någon inne i bilen som håller uppsikt. Om det fortfarande läcker så gör det ordentligt, d.v.s. ta ner hela luckan och gör om tätningen runt den. Vatten från taket är inte kul när man är ute och njuter av resan.
EssoJ

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hur ditt problem ska lösas vet jag inte men eftersom du nämnde att listen var torr, kan jag nämna att vi fick tipset att man skulle smörja listerna med Försvarets hudsalva. I förebyggande syfte alltså.
(Ett sidospår - jag vet och ber om ursäkt för det:oops:)

Förlåt även mig, uttryckte mig lite konstigt, :msn_sad::msn_sad::msn_sad:
Det är ingen list, det är med stor säkerhet tätningsmassan på taket mot kanten av konstruktionen (själva tak luckan/ sargen ) som torkat och "blivit" som en list !!!
Själva genom skinliga plastluckan vevas sedan ner över detta,

EssoJ se även ovan +
Jag försökte redan innan jag gjorde någonting med vattenslangen, fick ju naturligtvis inte fram något läckage, sedan när det regnade igen droppade det vatten,:wideeyed::wideeyed::wideeyed::wideeyed:

Blev inte ett dugg förvånad, av mig är det känt sedan tidigare genom husvagn, båt ägande m.m att regnvatten har en annan ytspänning och när det är små läckagen bara läcker när det regnar,
Verkar vara ett "hästjobb" att demontera hela luck konstruktionen, den är ju stor ochså,

Lennart

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag skulle lossa på luckan. Rengöra ordentligt från gammal fästmassa. Lägga på ny butyl och skruva fast luckan igen. När jag tätade om mina lister använde jag Sika lastomer 710 (om jag minns namnet rätt). Finns att köpa hos båt säljare av båttillbehör även Kama har det.
Lycka till

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Här finns en beskrivning med bilder på hur man limmar om en Heki lucka.
Översätt med Google.
Connexion

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Hallå där Håkan,

Nu blev jag glad en stund men på länken kom jag till "Forum des C.C.Rapido" kan det verkligen vara det forumet du menar ???

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jodå det är rätt. Registrera dig och använd Google Translate för att översätta från Franska så fungerar länken.

Toppen