• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage i diesel filterhus!!

Tobbe & Åsa

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
22303
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 130
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: McLouis
Husbilsmodell: Steel
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Läcker diesel ur filterhuset.Vad kan detta bero på?
Tacksam för hjälp,,,

F

F.d. 25267

Guest
Hej. Har du nyligen bytt bränslefilter ? Filterhusets gänga ska dras åt mycket hårt. På en Fiatverkstad sa de till mig att dra åt med en rejäl polygrip och jag fick ta i ordentligt innan det blev tätt. Bränslesystemet arbetar med högt tryck.

Per

Tobbe & Åsa

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
22303
Medlemskap
2025
Euramobil 742 skrev:
Hej. Har du nyligen bytt bränslefilter ? Filterhusets gänga ska dras åt mycket hårt. På en Fiatverkstad sa de till mig att dra åt med en rejäl polygrip och jag fick ta i ordentligt innan det blev tätt. Bränslesystemet arbetar med högt tryck.

Per

Nu när vi startade upp den efter vintern och körde(har haft igång den under vintern) en liten bit så fullkomligt rann det ur,,,,bytte filter förra året och hela förra säsongen gick bra.
Den är spänd ordentligt,,,,kan det tänkas ha spruckit?
Tack för snabbt svar Per

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
När vi fick det problemet så konstaterade fiat mecken att det satt fel filter i burken vi hade kört ungefär 400 mil med det gamla och rätt som det var så började det bara skvala diesel nytt filter och sedan dess inga problem:confused:

Micke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Det kan hända att den gamla packningen sitter kvar i filterhållaren så man får dubbla packningar när man monterar ett nytt filter.

Tobbe & Åsa

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
22303
Medlemskap
2025
Tack för alla svar,,,,ringde till firman som gjorde servicen förra året och bytte bränslefiltret så i em. ska vi in med den så han ska kolla den.
Tack o lov vi ska ju på tur till midsommar :wink:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag hade samma problem för ett par månader sedan.
Det var dieselfiltret med plasthus som läckte, och filterinsatsen kom från mekonomen.
Filtret var svårt att få tätt redan vid bytet men lyckades och det höll ett tag.
Det visade sig att gummipackningen var för tunn.
Fick bytat till Fiats originalfilter och problemet var löst.
Krister.

F

F.d. 29908

Guest
Detta är ett känt problem bland Fiatmekaniker, när mekaniker som inte är van med locket och dess åtdragning så brukar det läcka. Råkade utför detta när vi lämnade in bilen på en mindre verkstad uppe i Umeå. Åkte till Vanservice (Fiatverkstad) i Umeå, så sa dom att det var bara att dra åt locket!.

Toppen