• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage från avloppet

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Vi har en Dethleffs med en ynklig lastlucka utifrån med avloppsröret från dusch och toa som går längst i i utrymmet, där finns en rörskarv som läcker.
Hur i fridens namn ska jag komma åt skarven utan att såga hål i golvet under ifrån? Jag vänder mig till Sveriges största kunskapsbank för råd och förslag.

Bilagor

• Läcka1.jpg
    Läcka1.jpg
    88,2 KB · Visningar: 50
  • Läcka2.jpg
    Läcka2.jpg
    107,3 KB · Visningar: 19

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckage från avloppet

Olle, se om det er mulig å ta av "skjørtet" på den siden avløpet er og komme inn i rommet den veien. En annen ikke fullt så destruktiv som å ta hull på gulvet er å ta av den plastbiten som ser ut som et støtfanger og lage en liten luke i bakveggen, denne kan senere festes og tettes igjen.

En elegant løsning er å få laget en luke på andre siden også, skulle være mulig å passe til en luke identisk med den du har allerede.

Problemet er typisk for mange produsenter, de bygger ferdig masse før de limer fast vegger.

RiRos

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2025

Vi hade samma läcka och husbilsfirman sågade upp en lucka(gick på garantin då) och lagade rören Sen satte min man med stor möda och många sv.....domar en barriär som höll fast rören(en sorts hemmagjord klyka) så att man inte riskerade att få samma problem igen när vi lastade in grejer i bagaget.Det är en dålig konstruktion på den modellen av Dethleffs.Vi hade inga problem efter lagningen.

S

Stavve

Guest

Hej Olle!

Jag är inte helt säker på hur du menar. Har du tagit bort ett lodrätt rör på den övre bilden, som går ner genom golvet och svänger 90 grader under golvet? Borde det inte gå att sticka upp ett rör och pricka kopplingen i taket, om någon tittar på och guidar. Annars hade jag tagit en hålsåg, modell dosfräs och gjort ett runt hål i golvet. Ett sånt hål räcker för att trä in armen i. Det är bara att sätta tillbaka skrotbiten och fylla sömmen med butylgummi, sedan sätter man en plåtlapp under med mer butylgummi mellan och skruvar dit lappen med korta skruv. Du måste ju förresten göra något för att skydda röret i framtiden. Kanske kan du fodra hålet efter hålsågen med ett grovt avloppsrör i plast som du låter gå hela vägen till taket. Om du gör det precis lagom långt och skruvar en plåtlapp i ex 2mm aluminium under golvet så kan det inte välta om du stöter emot det i framtiden. Det klena röret går inuti precis som innan.
Tja detta är mina fantasier om hur jag hade gjort, lycka till.

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Stave
Nej jag har inte gjort något än, röret är parrallellt med överkant längst in i utrymmet med en skarvmuff på mitten. Jag har förstått att ett hål måste tas upp, någon enklare väg finns inte.
Dessutom måste jag fixa ett stopp så att last inte kan slå i röret i fortsättningen.
Hur som helst är konstruktionen rent sinnessvag.
Tack för era tips.

F

F.d. 53009

Guest

Hej Olle!

Om man förstorar bilden tycker jag att "skarvmuffen" ser ut att vara en T-koppling med tredje anslutningen uppåt. Vad finns ovanför? Det kanske går att komma åt ovanifrån.

Birger

S

Stavve

Guest

Ok, jag fattar. Röret går horisontellt i överkant med en T-skarv som har mittbenet uppåt. Behövs ingen nobelpristagare för att förstå att det röret måste få stryk. Jag tror fortfarande på hålsågen, det blir lättast att bygga igen om du har rena geometriska former. Vad gäller det framtida skyddet borde det gå att ställa två "brädor" på högkant, parallellt med lådans långsidor, en på varje sida, och sedan fästa en skyddsvinkel mellan dem i lådans överdel. Min tanke är att du skulle kunna mata in det paketet genom luckan ända in i botten, som en byrålåda. Kanske fixera den med ett par skruv underifrån.

Toppen