• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage av diesel vid tankning

KentAgent

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
43655
Medlemskap
2026
Hej!

Idag vi tankning fullt så läckte det rätt rejält (ett antal liter), det rann över tanken och som tur var rakt ned i avloppet under.
Det slutade läcka efter en stund, så vi kunde flytta på oss, ringde såklart och anmälde in detta så det kom personal och sanerade efter oss.

Tog senare bort luckan i kupen över tanken och såg att täcklocket var fullt med diesel.
Den nedre anslutningen går också att röra upp och ned medan den andra är fast.
Mina misstankar lutar åt denna anslutning, att den är defekt på något sätt.

Film på eländet här ser ni hur anslutningen går att flytta på, om jag strömsätter bilen så att pumpen börjar köra så lyfter anslutningen och det verkar vara tätt.

Har ni någon teori?

IMG_5558.jpeg

Ejden

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2025
Hej!

Idag vi tankning fullt så läckte det rätt rejält (ett antal liter), det rann över tanken och som tur var rakt ned i avloppet under.
Det slutade läcka efter en stund, så vi kunde flytta på oss, ringde såklart och anmälde in detta så det kom personal och sanerade efter oss.

Tog senare bort luckan i kupen över tanken och såg att täcklocket var fullt med diesel.
Den nedre anslutningen går också att röra upp och ned medan den andra är fast.
Mina misstankar lutar åt denna anslutning, att den är defekt på något sätt.

Film på eländet här ser ni hur anslutningen går att flytta på, om jag strömsätter bilen så att pumpen börjar köra så lyfter anslutningen och det verkar vara tätt.

Har ni någon teori?

Visa bilaga 241018
På min var det kransen runt som spruckit på längden den som man spänner fast amaturen med, den är som 2 delar som är är liksom fast smälta mot varandra, bara att byta.

KentAgent

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
43655
Medlemskap
2026
På min var det kransen runt som spruckit på längden den som man spänner fast amaturen med, den är som 2 delar som är är liksom fast smälta mot varandra, bara att byta.
Den verkar ha separerat, du menar den vita plastringen som man skruvar fast allt med?

Ska anslutningarna glappa lite? Pillade av båda nu, men när jag trycker på dom igen så glappar dom båda nu. Inte bara en av dom.
De är dock täta när jag trycksätter systemet.

Senast ändrad:

Ejden

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2025
Den verkar ha separerat, du menar den vita plastringen som man skruvar fast allt med?

Ska anslutningarna glappa lite? Pillade av båda nu, men när jag trycker på dom igen så glappar dom båda nu. Inte bara en av dom.
På min glappar returen trodde att där var läckan. Lämnade in till mekonomen som tankade upp fullt o låg å kollade såg hur det sprutade ut det var ringen man spänner fast allt med spricka på längden. Bestälde nytt fixat.

Ejden

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2025

Ja de har separerat kan ma säga.

Toppen