• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage Aldepanna

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
När jag skulle kolla upp husbilen efter vintern såg jag att det var fuktigt under Aldepannan.
När vintern började tömde jag hela vattenledningssystemet genom att först öppna avtappningskranar och därefter stänga dem och suga ut resterande genom kranarna i kök och dusch, en i taget, samt i uteduschen.
När det inte verkade komma mera lät jag alla kranar stå i öppet läge och trodde att allt var frid och fröjd i väntan på våren. Men som sagt fann jag några blöta fläckar under pannan.
Har försökt trycksätta systemet genom att blockera backventilen vid varmvattnets utgång ur pannan och sätta en manometer med luftpåfyllning istället för vattenpumpen men trots att alla kranar är stängda bildas inget övertryck. Har haft max 2 bar för att inte riskera pannan.
Har någon idéer om vad det kan vara? Finns det något ställe som vattnet kan komma från under pannan när någon glömt att tömma och vattnet frusit, typ frostplugg som på motorblock?
Kan man komma åt att se något om man tar bort täckplåtarna på pannan? Är det möjligt att sätta pannan under tryck på det sätt som jag provat eller skall man göra på något annat sätt för att kolla om allt är ok utan att behöva fylla med vatten och ställa till med översvämning om det är läck någonstans inne i pannan?
Värmen fungerar helt som den ska med elpatron.
Drar mig för att lämna in bilen utan att vara säker på vad felet är.
EssoJ

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Läckage Aldepanna

Kolla den Röda backventilen,kan ha spruckigt vid slutet på gängan.Har hänt mig två ggr.Men då måste du ha pannan igång och öppna varmvatten kranen så man får lite tryck.Har hänt fast vi bor året runt ibilen så d va ingen frysskada.
Göran

F

F.d. 58882

Guest

Det enda som skall kunna frysa på en aldepanna är varmvattensberedaren. Värmesystemet skall normalt vara fyllt med glykolblandning. Ta en droppe på tungan, om det smakar något sötaktigt så är det glykol, om inte så är det beredaren & då vet du var du ska leta.

Bennie

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Har öppnat upp runt pannan så att jag kom åt att lossa plåtarna. Det verkar vara glykol som läcker någonstans ifrån så jag skruvade ihop det igen. Tidigare om åren har jag haft lite värme på och då kan det ju torka upp så att ett litet läckage inte syns annat än som sjunkande nivå i expansionen. Har fått fylla r lite då och då. Det såg även ut som att det droppat från avgasslangen. Kan ju ha varit någon vinterstormarna som tryckt in vatten. Skall fylla tanken och pumpa i i beredare så får vi se vad som händer.
EssoJ

F

F.d. 58882

Guest

Kontroller även alla anslutningar för glykolblandning. Vätskan har stor kappilärkraft & har en anslutning slackat lite med tiden så kan det börja läcka.

Bennie

Toppen