• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylvattenläckage

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 130 multijet
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 multijet
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 7097
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Kylsystem
Jag har fått ett kylvattenläckage under motorn, det droppar vatten från oljefiltret och vad jag kan se så kommer vattnet inte uppifrån utan från någonstans över filtret, jag har inget vatten i oljan.
Det var nån som sade att det finns en kylslinga där filtert är monterat.
Det har inte läckt under vintern utan först nu när jag körde hem från förvaringen.
Vad göra?

Pelle61

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Hej!

Försök att lokalisera läckan genom att trycksätta kylsystemet. Fyll på vatten, sätt till tryckluft vid påfyllningen och försök se vart det läcker. Det BORDE vara antingen en slang, en koppling eller en frostplugg. Är det en slang som läcker är det bara att byta, är det en frostplugg måste du knacka tillbaka den och försegla runt med färg så det blir tätt. Lycka till, återkom med resultatet över vad Du hittade!!

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sätt aldrig tryckluft i kylsystemet om du inte har verktyg för ändamålet ,du kan förstöra kylare ,värmebatteri etc.
Tidigare använde man en liten handpump med mätare på.
Med tryckluft är det svårt att kolla hur mycket tryck man sätter i systemet.
Kolla slangarna och anslutningarna runt oljefiltret.
Tom

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2025
På vår Fiat så var problemet på aluminium röret som sitter ovanför oljefiltret till den nedre stora kylarslangen. vid gjutningen av röret fanns det kvar gjutskägg som gjorde att slangen inte tätade
Om du lossar slangen och filar ned gjutskägget så blir det tätt
Om du inte vill ta bort slangen prova med dubbla slangklammor

F

F.d. 25045

Guest
när man har två slangklämmor brukar det vara bra att ha åtdragningskruvarna mitt emot varandra, 160 grader, hum hoppas du /ni fattar.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Jag har trotsat kylan och gjort en grundlig felsökning och funnit att intill oljefiltret sitter det en givare som är fastskruvad med en bult och det är från den det droppar kylvatten.

Toppen