• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpstips!

F

F.d. 3753

Guest
Vi hade lite problem med kylan förra helgen beroende på att vi stog snett samtidigt som solen gassade på husbilen, vi hade över 40° i solen.
Idag har jag i stort sett ägnat dagen åt att ringa och prata med några experter samt monterat en data-fläkt bakom skåpet, drar 0,2A.
Ska vi nu åka söderut under semestern så gäller det att ha ordning på detta så man slipper dricka ljummen öl och äta sur korv.

Jag har fått lära mej följande:
-Husbilen måste stå i våg.
- Dom stora skåpen, 140 liter och större är mera problem med än dom små.
- Sätt ner termostaten på min om det är väldigt varmt ute.
- Kylskåpet kyler i allmänhet bättre på gasol än på 220V.
- Plocka bort gallren om det skulle vara problem.
- Montera en fläkt.
- Öppna inte kylskåpsdörren mer än absolut nödvändigt.

Jag har beställt en termostatstyrd fläkt med fästkonsoll, kostar 360:- på Husvagnshuset i Vimmerby. (Hoppas det finns monteringsnvisning med).

Våran husbil står i solen nu och med fläkten på och termostaten på min och det är +5° mitt i kylen och -20° i frysen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpstips!

En annan viktig sak är när man parkerar , kan man ställa bilen så att kylskåpet har den skuggiga sidan så är det en stor fördel alternativt att man kör ut markisen om man har en så den skuggar väggen .
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpstips!

Ett annat tips, om man inte har möjlighet att montera in en fläkt direkt, är att ställa en bordsfläkt på utsidan.
Dra ner markisen och ställ bordsfläkten på ett bord vid luftintaget. Inte lika effektivt, men en bra nödlösning.
/Thomas
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåpstips!

Horisontalläge var helt avgörande i gasolkylskåpen jag hade fram till mitten av 80-talet, men därefter har mina skåp fungerat bra vid större lutning än jag själv kunnat tolerera.
aake
 
Toppen