• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpssotning..

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Från ena dagen till den andra slutade kylen att kyla på gasol så tänker att det är dags för en sotning. Mig veterligt är det inte gjort på åtminstone de tre åren vi ägt gammelbilen och gissningsvis inte på ett par ytterligare år.

Hur som helst kommer jag inte åt brännaren.
Mitt dometic-kyl ser inte ut som något jag hittat på bild/video.
Min brännare verkar vara innesluten i det zinkade plåthölje som syns på bilden, och kikar jag närmare verkar detta vara fyllt med någon sorts isolering som närmast kan beskrivas som fogskum. Finns inga egentliga skruvar vare sig uppifrån eller nedifrån (där jag tagit bilden.
Vad gör jag nu?
 

Bilagor

  • F556F91C-83AE-4F54-8B55-9DAD0B72B5CE.jpeg
    F556F91C-83AE-4F54-8B55-9DAD0B72B5CE.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 202

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Från ena dagen till den andra slutade kylen att kyla på gasol så tänker att det är dags för en sotning. Mig veterligt är det inte gjort på åtminstone de tre åren vi ägt gammelbilen och gissningsvis inte på ett par ytterligare år.

Hur som helst kommer jag inte åt brännaren.
Mitt dometic-kyl ser inte ut som något jag hittat på bild/video.
Min brännare verkar vara innesluten i det zinkade plåthölje som syns på bilden, och kikar jag närmare verkar detta vara fyllt med någon sorts isolering som närmast kan beskrivas som fogskum. Finns inga egentliga skruvar vare sig uppifrån eller nedifrån (där jag tagit bilden.
Vad gör jag nu?

Du ser ju brännaren rakt in till höger Lossa gasröret och kablarna samt skruven, ta ut brännaren och gör ren den.
Latmansrengöring, blås in med tryckluft, har du tur så fungerar det en stund efter det!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det är ovanligt att brännaren till kylskåpet behöver sotas. Vanlig orsak till att det blir sot är att man tankat Butan istället för Propan söderut och sedan använder den hemma eller i kallare klimat där Butan brinner med sotande låga.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det är stört omöjligt att komma åt på ett någorlunda vettigt sätt. Jag böjer bak en skyddsplåt med fingret (blå handske på mig) med går inte att få in verktyg.
Denna plåt är skruvad i bakkant till höger och går inte att känna med en mejsel efter ett skruvspår ens.

For förbi en mack och blåste med tryckluft men det brinner med samma kraft som innan, blå fin låga. Tycker dock inte att det är speciellt varmt ur skorstenen jämfört med tidigare om åren.

Är ute och frikampar så får prova med 240v hemma sen så inte hela skåpet gått.

Tidigare ägare hade lämnat en drös adaptrar efter sig i bilen, så svårt att säga vad den gått på tidigare. Vi har bara kört byggmax-propan i 3 år.

Edit: Var lite snabb där, öppnade just kylfacket och det börjar frosta lite på slingorna nu. Hjälpte kanske med tryckluften som nödlösning tills jag kan riva lite extra hemmavid.
 
Toppen