• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåpets avgaser

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
När vi har kylskåpet på gasol..

sticker det ute vid kylskåpsgallret..

det sticker avgaser:msn_cigarette:..luktar hemst illa stark frän lukt..

och det är svart sot vid gallret..

man kan inte ha dörren öppen..eller fönster på den sidan då vi står stilla.

VAD GÖR MAN ÅT Att Kylskåpet sotar..:confused:

det förbränner inte riktigt!

country/Wanja
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kylskåpets avgaser

Høres ut som dere trenger å sota skorstenen, dette er beskrevet i detlaj i et par tidligere tråder - ene gangen med en pdf som viser en total rensing av brenner og skorsten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: kylskåpets avgaser

Blås rent runt brännarmunstycket som första åtgärd. Hjälper det inte så skruva isär brännaren, ganska vanligt att det sitter en spindel eller insekt som stryper hålen för lufttillförseln.

Utgår från att du har propan i gasolflaskorna, butan vill gärna brinna med sotande låga i kylskåpen.
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpets avgaser

Är det farligt att ha det så här ända tills 20 aug, då vi ska in till Östgöta C.?

Vi hade nyss varit in före sem med husbilen till östgöta Camping

och de hade "fixat" kylskåpet som lagt av för oss

Sen Blev det detta fel..sotar, sticker..oförbrändgas.

Hur farligt är det att åka så här????

Country/Wanja
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Sv: kylskåpets avgaser

Hej
Exakt samma problem hadde vi för två år sedan, jag sotade och gjorde rent munsycket, kylen gick bra i ett par timmar sedan samma problem igen. sotning igen.
Jag talade även med Dometec och även med Forsbers i Hyssna ingen kände ígen problemet.
Sedan tjansade jag med att byta gasolflaskan som var nästan full, efter detta så gick kylen perfekt.
Sedan lämnade jag tillbaks flaskan där vi köpt den.

m,v,h Per
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpets avgaser

På vårat kylskåp så hade det lossnat färg från röret ovanför skorstenen och färgflagorna åkte ner och förbrändes över lågan .
Detta syntes underbrännaren att det låg före detta färg där .
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: kylskåpets avgaser

Skall faktist spinna vidare på ditt innlägg,har väntat på liknande innlägg som jag visste skulle komma någon dag.Om du,ni läser mina tidigare innlägg om gasol så förstår du ,ni mig bättre nu förr a sommaren så krånglade kyl skåpet för oss också.det är upp till varjes fantasi om olika gas-kvaliterer på verkar de olika gas drivna sakerna i våra husbilar eller andra ställen som gasol annvändes.Det kann bli ganska dyrt och krångligt att råka ut för detta.Det kanske är magstarkt att peka ut gasol kvalite bakom mina problem,men en sak är säker jag körde min värmekanon så att jag tömde gastuben den fräste och spottade som en arg katt och osade illa så den gasen var inte bra,varför?lämmnade jag inte tillbaka den,jo det är inte så lätt att hävda nån ting som är fel.Jag spiller hällre min tid på att rengöra min värmekanon än att hävda min bytesrätt för oförstående personal,min bedömning.Min tanke är att montera något filter direkt annslutning till gas-tuben som är lättare att åtgärda vid fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kylskåpets avgaser

Det faktum at gaso/LPGl er en blanding av i hovedsak 2 gasser: propan og butan gir første kilde til spennende oppførsel. Er det under 10 grader så vil butan kunne følge med i flytende form som dråper, disse må fordampes før de brenner - og nå øker gasstrykket i brenneren. Mengden med butan varierer sterkt fra gang til gang.

En annen kilde til problem er oljen som nesten alltid finnes i LPG, har opplevd at det har rent flere cl med olje fra en trykkslange mellom flaske og regulator. Hva dette har av innvirkning på flammer og sot aner jeg ikke. Har en gang sett et filter som skulle fange opp oljen, men klarer i dag ikke å finne noen referanse til dette - og har ingen enkel mulighet til å montere inn et slik, har ingen slangekoblinger i installasjonen som benyttes i husbilen.

Lukter det noe annet en varmt av avgassen fra kylskåpet så er det noen forurensning underveis, fra koks (halvbrendt olje) i brenneren via skitt på brenneren til sot i røret og varmedeflektoren i røret.

Min første husbil trengte en grundig renselse før kylskåpet fungerte brukbart.
Koksen inne i brenneren satt så godt at jeg måtte finne rett dimensjon bor og håndborre ut koksen. Under "silen" på toppen av brenneren sakk det og koks. Etter denne operasjonen brandt det med klar blå flamme igjen. Første gang jeg tok av toppen på røret kunne jeg ikke trekke ut deflektoren (en tynn stålremse vridd som en skruv) men måtte skru den ut. Klare etter hvert å stake ut så mye sot at jeg kunne bruke en flaskebørste til finsoting av røret.

Regner med at det kylskåpet hadde grodd gradvis igjen i løpet av drøyt 10 år, om ikke siste eier før meg hadde brukt billig butan under vinteropphold i Spania :wink::wink: - dette har flere hatt problemer med.
 
Toppen