Sv: kylskåpets avgaser
Det faktum at gaso/LPGl er en blanding av i hovedsak 2 gasser: propan og butan gir første kilde til spennende oppførsel. Er det under 10 grader så vil butan kunne følge med i flytende form som dråper, disse må fordampes før de brenner - og nå øker gasstrykket i brenneren. Mengden med butan varierer sterkt fra gang til gang.
En annen kilde til problem er oljen som nesten alltid finnes i LPG, har opplevd at det har rent flere cl med olje fra en trykkslange mellom flaske og regulator. Hva dette har av innvirkning på flammer og sot aner jeg ikke. Har en gang sett et filter som skulle fange opp oljen, men klarer i dag ikke å finne noen referanse til dette - og har ingen enkel mulighet til å montere inn et slik, har ingen slangekoblinger i installasjonen som benyttes i husbilen.
Lukter det noe annet en varmt av avgassen fra kylskåpet så er det noen forurensning underveis, fra koks (halvbrendt olje) i brenneren via skitt på brenneren til sot i røret og varmedeflektoren i røret.
Min første husbil trengte en grundig renselse før kylskåpet fungerte brukbart.
Koksen inne i brenneren satt så godt at jeg måtte finne rett dimensjon bor og håndborre ut koksen. Under "silen" på toppen av brenneren sakk det og koks. Etter denne operasjonen brandt det med klar blå flamme igjen. Første gang jeg tok av toppen på røret kunne jeg ikke trekke ut deflektoren (en tynn stålremse vridd som en skruv) men måtte skru den ut. Klare etter hvert å stake ut så mye sot at jeg kunne bruke en flaskebørste til finsoting av røret.
Regner med at det kylskåpet hadde grodd gradvis igjen i løpet av drøyt 10 år, om ikke siste eier før meg hadde brukt billig butan under vinteropphold i Spania

- dette har flere hatt problemer med.