• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet sitter fast.

F

F.d. 2549

Guest
Mitt kylskåp sitter fast, vilket oftast är en fördel och ett villkor. Men nu är det som så att jag behöver vända det upp och ner för att få det att fungera vid gasoldrift och då är det illa om det sitter fast trots hårda tag.
Kylskåpet kyler förhållandevis bra på 230- och 12 V, men vid gasoldrift kommer temperaturen sällan under 10 grader. När bilen står kraftigt framåtlutad eller efter att jag har bromsat kraftigt, då kyler skåpet normalt på gasol när bilen står parkerad. Eftersom jag inte vill dricka halvkall öl så är det alltså nu dags att snurra kylskåpet runt sin egen axel.
Skåpet är skruvat inifrån med fyra träskruvar, – två i varje sida – men skruvarna sitter lösa och jag kan inte få ur dem ur sina försänkta hål. Trots att skruvarna inte drar så sitter skåpet fast som berget. Alltså; var finns de extra skruvar eller bultar som håller skåpet på plats? Eller kan det vara som så, att ett sju år gammalt skåp kan ha fastnat med hjälp av tidens tand. Förstå mig: Om jag sliter till med alla mina genom åren samlade krafter och i hopp om att skåpet endast har kärvat, men att det i verkligheten sitter fast med fler skruvar, då följer väl yttervägg och skåpsinredning med i mitt hoa-hoaryck. Finns här någon som kan förlösa mig ur mitt nödläge, eller skall jag besöka husbilssäljaren (16 mil) för servicebesök?
Bilen är Dethleffs 2000 med Electrolux skåp.
Farbror Claes är beredd att lyfta på hatten som tack.
 
Lösning
Sv: Kylskåpet sitter fast.

....så är det alltså nu dags att snurra kylskåpet runt sin egen axel.
....

Och då inställer sig genast frågan om kylskåpets egna axel. Är det partiet under panelen med temperaturinställning och energialternativ (om vi tänker oss detta som kylskåpets huvud) eller står skåpet på hjul (vilket det indirekt gör om det sitter i en husbil (eller husvagn)) eller .......? För det är väl inte Axel som avses? :)

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kylskåpet sitter fast.

Hej! Skåpet är alltid på. 3 plusgrader i kylen. Jag använder husbilen ganska ofta. Solcellen är på 110 w och det räcker gott och väl till belysning och annat också. Batterikapacitet 150 Ah.
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kylskåpet sitter fast.

Jag brukar stänga av kylskåpet på nätterna, men jag är inte så säker på att jag måste göra detta för att spara på batterierna.

Ja stänger av bara för att jag har dieselsprakare för värmen.
Jag har 2 st 100 amperes batterier som bodelsbatterier.

Jag har dessutom solceller men är inte riktig säker hur mångas Watt dom är på.

Hittills så har det inte varit några problem, vi har stått stilla i 4 (fyra) dagar utan att starta motorn eller att ansluta oss till 220 volt.

Jag kommer att hålla kollen på detta och skall naturligtvis kolla upp om jag behöver mer "kräm"
Hls kurt.b:confused: ;) :D
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Kylskåpet sitter fast.

Hej alla ni positivt tänkande och med hjälpande händer

Jag vill gärna berätta hur det gick med kylskåpet och med den ljumma öl som AndersW aldrig fick möjlighet att prova. Ölen svalnade till i kylskåpet och är nu konsumerad. Nyskördad öl kommer att anskaffas under hösten, så förfäras ej, oh Anders du.
För att återgå till ordningen. Jag lämnade kylskåp och bil till Bengt i Örkelljunga. De bytte munstycket och brännaren. De bytte ut ett felaktigt galler mot ett nytt med ”skorsten”. De flyttade på den felaktigt placerade termostaten (50 graders) (till den fläkt som är extra monterad), och satte den på en av kylskåpets kylflänsar. Efter detta fungerar kylskåpet mycket bra.
Jag har tagit till mig alla era visdomsord kring kylskåpens bruk och är så glad att jag får vara med här och lära.

Tack skall ni ha för all hjälp. Nu kom en dammsugare inrullande här i skrivlyan – jag tror att jag förstår vinken. Som sagt adjö då.
 
Toppen