• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpet pajade i helgen?

F

F.d. 3753

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Knaus
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Gasol
Vårat kylskåp la av i helgen!
Det är ett Electrolux som går på gasol/121v/220v.
Det blåste en del i helgen så jag trodde att gasol-lågan hade blåst ut men det sisade sig att den funkar.
Allt verkar fungera utom kylan. Inte det minsta kyla ens i frysfacket trots att termostaten står på 3.

Nu undrar jag om det kan vara en luftbubbla i systemet så att jag borde testa med att skruva loss skåpet och vända det uppoch ner en gång, vilket jag hört någon gång?

Alla tips mottages tacksamt!

F

F.d. 4879

Guest
Jag hade precis samma problem med min kyl och jag gjorde följande: Jag fick skruva bort en bit av yttervöggen på bilen för att komma åt baksidan på kylen. Blåste rent brännarmunstycket och röret där värmen går upp i. Tog en stålborste och borstade försiktigt av alla kylflänsar, blåste sedan rent allting, det var mycket skit på baksidan.. Fixade även en list på dörren som inte var riktigt tät samt justerade till dörrens inpassning. Vi bodde i bilen nu i helgen och kyl + frys fungerade klockrent igen!

F

F.d. 3753

Guest
OK Kölis!
Tack för info!
Det var lite jobb att få loss skåpet men jag har inte dragit ut det helt ännu.
Testar just nu på 220v och det verkar kyla.
Har en termometer i frysfacket som jag ska gå ut och kolla nu.
Tog du isär det vertikala isolerade röret när du blåste rent?

Mvh

F

F.d. 4879

Guest
Har du inte en ventilationslucka på sidan av bilens kaross som du kan skruva loss för att komma åt kylskåpets baksida? Nej, jag tog inte isär röret utan blåste bara ur det ordentligt, plus alla kylflänsar som var fulla med skit och damm.

F

F.d. 3753

Guest
Jodå, jag plockade bort gallren först så jag kunde titta in och lossa på gasolröret.
Sen lossade jag på hela skåpet och drog fram halva för att få lite överblick.

Körde igång det på 220v för att testa och med termostaten på max (7) så kröp kvicksilvret ner till -8 grader och då förstod jag att det inte var något fel på kylelementet.
Testade sen med gasol och då blev det minst lika kallt med termostaten på 3.

Det måste ha varit som jag misstänkte, en "bubbla" eller något.
Jag passade på att ruska om skåpet när det var löst och kanske var det då det lossnade.

Kollade i röret men kunde inte hitta något som blockerade där, drog ut spiralen och kollade men allt så ut att vara ok.

Nu har jag skruvat tillbaka allting och nu får vi testa ett tag och se om det håller kyla annars blir det till att byta ut det eller i alla fall anlita en fackman.

F

F.d. 4879

Guest
Tror du har gjort det som en fackman skulle ha gjort. Om den funkade sjysst på el så finns det ju köldmedel i den. Anragligen var det nåt skit nånstans tror jag. Grattis, bra man reder sig själv! *L*

F

F.d. 3753

Guest
Hade parkerat på ett ganska sluttande underlag nästan hela dagen före det hände, eller kanske rättare sagt när vi upptäckte det. Man har ju passerat mjölkstadiet för länge sedan och en god öl smakar bäst om den inte är för iskall.
;)

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hej på er

Jag har ett liknande problem med kylen i vår husbil, om bilen står still blir inte kylen kall om jag kör på gasol, men med 12v och 220v blir det kallt i kylen.
Men om jag kör med bilen blir det kallt i kylen om jag kör kylen med gasolen!
vad kan det tänkas vara för galet i mitt fall tror ni??
ska kolla med era tips att göra rent runt o i brännaren får vi se men är tacksam för mera tips om vad det kan vara.

Tackar på förhand
Claes/Husbilsbjörk

F

F.d. 12289

Guest
hej
det sitter ett litet munstycke i brännaren, det kann bli tätt och då blir det lite eller ingen kyla ser ut som en bricka går att peta ut, finns som reservdel, men ömtålig men med försiktihet går det bra. Har prövat resultat ua.
lycka till johan

Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2025
Hej Kenth & Ingela!

Ett vanligt problem är att spindlar bygger bo i brännaren.
De gillar nämnligen gasol! Så här på hösten så kryper de in där för att boa. Jag gissar att det var att Du blåste ur brännaren som gav resultat. Det där med luftbubblor i systemet händer oftast bara när man transporterar skåpet och då kanske lägger det ner. Blås rent på våren innan Ni ger Er ut så brukar det funka hela säsongen.

Mvh/ Monika & Stig :) :)

F

F.d. 17034

Guest
Tack för tipset !
Håller på att gå igenom bilen inför våren , då är det
perfekt med sådana tips att förbygga innan de händer .
Samlas väl en massa damm o smuts där det inte syns .
Mvh
Bosse Lindberg

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hej på er Igen...
Nu verkar det som kylen kommit igång igen, plockade ner gallren så man kom åt brännaren och baksidan på kylen och gjorde rent där jag kom åt helt enkelt.
Borstade med stålborste och blåste med tryckluften efteråt och nu verkar det funka som det ska, vi har visserligen bara hunnit en 4-dagarsresa efter "renoveringen" men dom dagarna funkade det OK.
Har även fått på vinterdäcken så nu blir det åka av hela vintern.
Tack för alla tipsen, vi hörs
mvh Claes
Husbilsbjörk

Hällara

HBK Medlem
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2026
Tack för den hjälpen, kylskåpet lade bara av under vår semestervecka, fick lov att stå på elström på camping, eftersom gasolen inte kylde alls. Nu är årets Noliahelg räddad!
Det var tydligen den lilla mojjen som spökade.

Toppen