• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

F

F.d. 9075

Guest
Hej! Står så fint på Läckö camping och det luktar bränd plast från kylskåpet och det är nere i 5 minusgrader.Har varit ute och kikat i ventilationsgallret och där väller ut värme från allt som är i metall!!! Tagit bort gallret för bättre kylning, men icke att det hjälper. Kylskåpet är väl 12 år gammalt, Elektrolux RM 4230. Har läst manualen men där står ju bara hur man ska göra då det inte kyler. Mitt hopp står till er, vågar jag ha på det mer eller ska jag slå på gasolläge istället över natten? Med hälsningar Mia
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Gratulerar till ett effektivt kylskåp. Om jag förstått rätt så går kylskåpet nu på enbart el. Du har väl inte samtidigt på gasol hoppas jag. Jag tror att det är något fel med termostaten för el. Jag hade valt att gå över till gasol för att inte få djupfryst mjölk till frukost. Jag hade valt gasol tills vidare om om det inte luktar bränt i det läget.
Jan-Evert
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Försäkerhetsskull ha ingenting på under natten om det är - nu så är det passligt i morgon
Ha de paffw
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Troligen är hålet i dysan (munstycket) sönderoxiderat/vidgat så att du får alldeles för stor låga i brännaren. Du måste byta ut dysan mot en ny och endast köra det på 12 eller 230 volt tills den är bytt.
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Hej igen, uttryckte mig väl inte klart som vanligt, när kylskåpet går på el det är då det går ner i minusgrader och hela baksidan är kokhet!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Høres nesten ut som et brudd i isolasjonen mellom varmetrådene i "pipa" slik at motstanden er blitt mindre og oppvarmingen sterkere.

Tror desverre at det ikke er mulig å reparere denne type skade, så et nytt skap er løsningen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Kan egentligen ingenting om skåpet ifråga men finns det någon "termistor" dvs en elektronisk komponent som ändrar resistens beroende på temperaturen så skulle jag nog misstänka ett fel just där. (kan vara en möjlighet enligt felbeskrivningen)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåpet har blivit frys och osar bränt

Hej
Jag har arbetat på Elextrolux bl.a. med husvagnskylskåp i ca 14 år. Det var visserligen en del år sedan men jag har sedan dess hjälpt en del med reparation av kylskåp i husvagnar. Jag är till 90% säker på att det är termostaten till 230V elpatronen som har slutat fungera. Den andra orsaken jag kan se är om kabeln till elpatronen är skadad och Du har fått jordkontakt från nollan. Om elen är ansluten så att det är nollan som bryts av termostaten istället för fasen så kan det Du beskriver hända vid skadad kabel.
Lasse
 
Toppen