• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet går inte igång på 12v när jag kör det på automatik

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Carthago Chic I 5.0 2018
1. Kylskåpet startar inte på 12v när jag kör, det står på Automatik.
Problem med D+ signalen?
Säkringar?
Skiljerelä?
 
Lösning
Problemet löst :)
Det var kortslutning i D+ på satellit delen vilket
även då påverkade kylskåpet och fotsteget
Tack alla för era tankar och idéer vilket ledde fram till lösningen.
Speciellt tack till dig Hans
/ Thomas

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Thomas och jag har hållit på att mailväxla om hans problem där vi jämförde min bil där D+ funkade med hans bil.

Litet om hur D+ fungerar om man har CBE-central, eller mera specifikt en DS470.
DS470:an har en utgång för "simulerad D+". Den sitter ungefär mitt på kretskortet och består av två flatstiftskontakter. Från den ena går en grå sladd. Om utgången blir överlastad, eller som i Thomas fall kortsluten, så finns ingen spänning på den. I dokumentation, som jag har fått från Carthago, står det att utgången är försedd med en "termosäkring med automatisk återgång". Jag misstänker att det är en liten krets som drar ner spänningen till noll vid överlast för att skydda kretskortet. Det finns alltså INGA säkringar på något annat ställe i bilen som har med D+ att göra. Detta gjorde att det var inte förrän man lossade D+-sladden från sin kontakt i DS470 som det gick att avslöja att det var kortslutning. Utan sladd fungerade D+ som tänkt om man mäter på kretskortet.

Dessutom upptäckte vi under felletandet att det sitter ett relä bakom en panel till vänster om ingångsdörren. Det är reläet som ser till att det inte går att skjuta ut fotsteget om motorn är igång. Lossar man D+-sladden från DS470 och mäter resistansen mot minus 12V så är den ca 90 ohm. Det är spolens resistans i reläet bakom panelen man mäter då. Kan vara bra att veta om man letar fel i D+.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Thomas och jag har hållit på att mailväxla om hans problem där vi jämförde min bil där D+ funkade med hans bil.

Litet om hur D+ fungerar om man har CBE-central, eller mera specifikt en DS470.
DS470:an har en utgång för "simulerad D+". Den sitter ungefär mitt på kretskortet och består av två flatstiftskontakter. Från den ena går en grå sladd. Om utgången blir överlastad, eller som i Thomas fall kortsluten, så finns ingen spänning på den. I dokumentation, som jag har fått från Carthago, står det att utgången är försedd med en "termosäkring med automatisk återgång". Jag misstänker att det är en liten krets som drar ner spänningen till noll vid överlast för att skydda kretskortet. Det finns alltså INGA säkringar på något annat ställe i bilen som har med D+ att göra. Detta gjorde att det var inte förrän man lossade D+-sladden från sin kontakt i DS470 som det gick att avslöja att det var kortslutning. Utan sladd fungerade D+ som tänkt om man mäter på kretskortet.

Dessutom upptäckte vi under felletandet att det sitter ett relä bakom en panel till vänster om ingångsdörren. Det är reläet som ser till att det inte går att skjuta ut fotsteget om motorn är igång. Lossar man D+-sladden från DS470 och mäter resistansen mot minus 12V så är den ca 90 ohm. Det är spolens resistans i reläet bakom panelen man mäter då. Kan vara bra att veta om man letar fel i D+.

MVH
Hans
Det var klurigt gjort att hitta.
Vad sägs om att sätta dit en säkring på utgående kabeln utöver termosäkringen.
Det kanske kan vara lite klurigt att få till selektivitet mellan dom.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det var klurigt gjort att hitta.
Vad sägs om att sätta dit en säkring på utgående kabeln utöver termosäkringen.
Det kanske kan vara lite klurigt att få till selektivitet mellan dom.
Enligt CBE är "automatsäkringen" på 5A så sätter man dit en på 3A så går den kanske först. Det beror på reaktionstiden hos den automatiska jämfört med avbrinningstiden hos en "vanlig" säkring. Om man tar en vanlig proppsäkring som användes i hus förr så tål den närmare 40% överlast utan att brinna av. Vid kortslutning brinner de ju direkt däremot. Man kan undra hur fordonssäkringar funkar.

Det är nog enklare att lossa D+ och mäta, snarare än att montera fler säkringar. :)

MVH
Hans
 
Toppen